Harian Metro

‘Kita harap Jin Wei, Iskandar tebus duka acara berpasukan’ Wushu cemerlang

-

kempen skuad badminton negara sudah berakhir pada Kejohanan Dunia di Glasgow, Scotland, kini barisan pemain kita pula menggalas tanggungja­wab di Sukan SEA Kuala Lumpur (KL2017).

Namun sebelum itu, acara berpasukan sudah berlangsun­g dengan menyaksika­n pasukan lelaki dan wanita negara berjaya meraih perak.

Secara jujur pada awalnya saya menjangkak­an pasukan wanita lebih berpeluang untuk memenangi emas, namun Thailand nyata lebih unggul di pentas final apabila menafikan hasrat skuad negara.

Apapun pujian wajar diberikan kepada barisan pemain terutama Goh Jin Wei yang mencuri satu mata di sebalik kekalahan skuad wanita negara.

Untuk pasukan lelaki pula, sejak daripada awal saya memang menjangkak­an mereka mampu mara ke final, tetapi Indonesia, lawan yang mereka temui bukan calang-calang pasukan.

Mereka mempunyai kelebihan

Pingat tanpa mengira warna seakan hampir pasti menjadi milik skuad wushu negara di Universiad­e Taipei hari ini.

Malaysia mempunyai wakil dalam acara Taijiquan, Taijijian, Nanquan dan Nangun lelaki serta wanita.

Ketiadaan atlet China dalam acara Nanquan dan Nangun mencerahka­n peluang skuad wushu untuk memburu emas apatah lagi Calvin Wai Leon Lee menamatkan aksi Nanqun di kedudukan kedua selepas mengumpul 9.38 mata di Gymnasium County Hsinchu, Taipei, semalam.

Bagaimanap­un, halangan besar Calvin pada final acara itu yang dijadualka­n esok sudah pasti datangnya dari baik menerusi acara perseorang­an dan beregu. Bagi saya, kunci kejayaan Indonesia adalah selepas beregu pertama mereka Alfian Fajar-Ardianto Muhammad Rian berjaya menewaskan pasangan negara Teo Ei Yi-Ong Yew Sin.

Saya sebenarnya mengharapk­an gandingan negara itu berjaya mencuri satu atlet wushu tuan rumah, Hsu Kai Kuei yang beraksi mantap untuk mengumpul 9.68 mata di kedudukan pertama. Kedudukan ketiga dipegang atlet Korea Selatan, Lee Yangmun dengan 9.36 mata.

China menghantar wakil dalam acara Nanquan dan Nandao wanita sekali gus menyukarka­n peluang Tan Cheong Min walaupun ketika mata kerana ia akan membuka saingan yang lebih terbuka selepas itu. Namun ramalan saya tidak menjadi.

Menerusi acara berpasukan, baik lelaki mahupun wanita, kita sudah dapat saksikan beberapa pemain dari negara lain yang menyerlah.

Untuk acara perseorang­an lelaki, saya mengharapk­an ini dia menduduki tangga kedua selepas mengumpul 9.43 mata.

Cheong Min perlu beraksi lebih cemerlang jika mahu mengatasi Li Yuan dari China sambil kedua-dua atlet berkenaan diekori rapat wakil Russia, Daria Gerasimova yang mengumpul 9.34 mata.

Dua lagi atlet wushu negara akan beraksi hari ini kebangkita­n semula Iskandar Zulkarnain Zainuddin yang sebenarnya mampu memberi saingan terutama pada aksi final berpasukan lelaki, tetapi akhirnya tewas kepada Jonatan Christie.

Lupakan segera kekalahan lalu dan kembali fokus untuk mencari prestij individu pula dengan cuba bagi penentuan pingat menerusi acara Taijijian dan Taijiquan lelaki dan wanita. Sejarah juga bakal tercipta sekiranya salah seorang daripada mereka merangkul emas buat negara menerusi acara wushu yang kali pertama dipertandi­ngkan di Universiad­e.

Bagaimanap­un, Loh Choon How dari Malaysia yang berada mara ke pentas final.

Harapan saya juga cukup besar untuk pemain perseorang­an wanita kita, Goh Jin Wei yang setakat ini menampilka­n aksi konsisten.

Namun saya agak gusar dengan prestasi beregu wanita negara Vivian Hoo-Woon Khe Wei selepas mereka gagal mengutip mata untuk Malaysia pada aksi pada kedudukan kedua di belakang wakil China, Kong Fanhui bakal berdepan tugas berat.

Choon How hanya ketinggala­n 0.03 mata di belakang Fanhui tetapi perlu memungut mata yang lebih tinggi menerusi acaranya hari ini.

Wakil China turut menjadi penghalang kepada Chan Lu Yi yang mengumpul 9.42 mata di kedudukan ke-4 selepas tamat acara Taijiquan wanita. Lu Yi perlu memungut mata tertinggi bagi menggugat kedudukan Wu Mengyao dari China (9.60 mata), Mok Uen Ying dari Hong Kong (9.59 mata) dan atlet tuan rumah, Chen Yi Ying (9.53 mata) jika ingin menyumbang pingat buat negara. final berpasukan.

Memang mereka mempunyai rekod yang baik di Sukan SEA apabila memenangi emas pada 2013 dan mara ke final dua tahun lalu.

Tetapi saya bimbang aksi kurang memberangs­angkan dalam acara berpasukan memberi kesan kepada mereka untuk acara beregu.

Apapun salah satu prospek emas adalah terletak di bahu mereka berdua, jadi saya mengharapk­an Vivian Hoo-Khe Wei dapat memenuhi sasaran itu.

Saya juga ternanti-nanti aksi gandingan beregu campuran negara Chan Peng Soon-Cheah Yee See.

Selaku pemenang pingat perak Sukan Olimpik Rio, sudah pasti Peng Soon mempunyai pengalaman yang cukup luas dan mampu membimbing gandingan barunya itu.

Hati saya kuat meramalkan mereka mampu pergi jauh. Apapun kepada kesemua atlet negara, teruskan perjuangan yang masih belum selesai di KL2017. Jumpa lagi.

 Hampir pasti raih pingat selepas mampunyai wakil dalam empat acara

 ??  ?? PEMAIN negara mempamerka­n pingat perak yang dimenangi selepas tewas kepada Thailand dalam acara akhir badminton wanita berpasukan di Sukan SEA 2017.
PEMAIN negara mempamerka­n pingat perak yang dimenangi selepas tewas kepada Thailand dalam acara akhir badminton wanita berpasukan di Sukan SEA 2017.
 ??  ?? CHOON How beraksi dalam acara Taijijuan pada aksi di Universiad­e Taipei.
CHOON How beraksi dalam acara Taijijuan pada aksi di Universiad­e Taipei.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia