Harian Metro

Bangkit bergaya

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my Fardy Bungga sukan@hmetro.com.my

Sebulan lalu, Goh Jin

((gambar)

Wei melalui saat getir apabila berkemungk­inan besar tidak dapat beraksi di Sukan SEA kerana kecederaan buku lali namun semalam, dia membuktika­n keupayaan sebenar dengan menundukka­n pilihan kedua dari Indonesia, Fitriani Fitriani di suku akhir.

Semangat luar biasa yang dipamerkan Jin Wei dapat dilihat ketika bangkit semula selepas tumpas di set pertama untuk mencatat kemenangan 13-21, 21-15, 21-13.

Menurut juara remaja dunia 2015 itu, pada set pertama dia kurang sabar dan Kuala Lumpur: Beregu campuran negara terus berada di landasan terbaik untuk cuba menepati sasaran yang ditetapkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) bagi meraih emas di Sukan SEA apabila Goh Soon Huat-Shevon Lai dan Chan Peng Soon-Cheah Yee Sea mara ke separuh akhir.

Pasangan ketiga negara, Soon Huat-Shevon tidak berdepan masalah untuk memenangi suku akhir di Arena Axiata semalam apabila cuba untuk bermain pantas tapi tidak menjadi.

“Masuk set kedua saya lebih sabar dan mencari peluang baru melakukan

 Jin Wei pamer aksi bertenaga tumpas lawan dari Indonesia

menumpaska­n Hong Nam Pham-Thi Phuong Hong Dinh dari Vietnam 21-11, 21-15.

“Setakat ini permainan kami semakin baik. Pada perlawanan pertama (kelmarin) kami hanya mencari rentak dan hari ini (semalam) ia adalah persediaan untuk aksi seterusnya selepas ini,” kata Shevon.

Soon Huat-Shevon yang juga pilihan kedua akan berentap dengan gandingan Thailand, Bodin Isara-Savitree Amitrapai hari ini. smash dan dari situ saya mula membina keyakinan. Set penentuan saya lebih kepada bertahan dan mencari peluang baru serang,” katanya

“Sebelum ini, kami pernah tumpas di tangan mereka (Kejohanan Badminton Asia) tapi ketika itu kerana kurang keyakinan dan tidak konsisten.

“Taktikal kami juga tidak begitu kemas ketika itu dan kali ini kami akan buat yang terbaik untuk balas dendam,” kata Shevon.

Sementara itu, Peng Soon-Yee See menunjukka­n kebangkita­n luar biasa ketika menumpaska­n gandingan Singapura untuk menang 16-21, 21-19, 21-16. yang akan menentang Pornpawee Chochuwong dari Thailand di separuh akhir hari ini.

Pornpawee berjaya mara Kuala Lumpur: Empat atlet Muay Thai negara membawa harapan untuk menambah kutipan pingat apabila layak ke peringkat separuh akhir selepas menewaskan lawan masing-masing di pusingan awal.

Antara yang layak ke pusingan seterusnya ialah Mohd Ali Yaakub untuk kategori 54 kilogram (kg), Ain Kamaruddin (57 kg), Tengku Shahrizal Mohd Noor (67 kg) dan Muhamad Samsi Mohd Noor (71 kg).

Jurulatih Muay Thai negara, Bernard Radin berkata, berdasarka­n prestasi dan semangat yang ada, semua atlet mempunyai harapan cerah untuk meraih pingat emas.

Katanya, walaupun sebelum ini sasaran hanya dua pingat emas namun persembaha­n yang ditunjukka­n atlet negara kali ini sangat memberangs­angkan.

“Kita akan meneliti corak permainan semua lawan yang bakal ditemui esok (hari ini) untuk mengkaji strategi yang harus digunakan.

“Tetapi apa yang penting ke separuh akhir apabila tidak berdepan masalah menumpaska­n wakil Filipina, Sarah Jay Barredo 21-13, 21-6.

“Satu hari saya akan tumpu satu perlawanan, kalau kalah seperti tadi (di set pertama) sudah tentu saya akan dimarahi jurulatih,” kata pemain kelahiran Pulau Pinang itu.

Ditanya mengenai pertemuan menentang pilihan ketiga, Jin Wei mengaku dia perlu melakukan persediaan sebaik mungkin kerana ia bukan satu tugas mudah.

“Saya akan melakukan video analisa dan persediaan mental. Bila sudah melangkah ke dalam gelanggang semuanya perlu bersedia. Tidak boleh seperti set pertama hari ini (semalam),” kata pemain berusia 17 tahun itu.

Turut mara, Soniia Cheah yang mengalahka­n Nguyen Thuy Linh dari Vietnam 21-18, 13-21, 21-12 dan menantinya di separuh akhir ialah Gregoria Mariska Tunjung (Indonesia).

 ?? Goh Jin Wei ?? Saya akan melakukan video analisa dan persediaan mental”
Goh Jin Wei Saya akan melakukan video analisa dan persediaan mental”
 ??  ?? SOON Huat (kiri) dan Shevon beraksi menentang beregu Vietnam di Axiata Arena, semalam.
SOON Huat (kiri) dan Shevon beraksi menentang beregu Vietnam di Axiata Arena, semalam.
 ??  ?? ATLET Muay Thai negara Tengku ‘Pokku’ Shahrizal (kiri) menewaskan atlet Indonesia, Raymond Robert bagi kategori 67kg lelaki.
ATLET Muay Thai negara Tengku ‘Pokku’ Shahrizal (kiri) menewaskan atlet Indonesia, Raymond Robert bagi kategori 67kg lelaki.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia