Harian Metro

Perolehan MRCB naik 55 peratus

-

Perolehan Malaysian Resources Corporatio­n Bhd (MRCB) bagi separuh pertama 2017 meningkat 55 peratus kepada RM1.28 bilion dipacu oleh kenaikan 110 peratus dalam perolehan Kejurutera­an, Pembinaan dan Alam Sekitar.

Pengarah Urusan Kumpulan MRCB, Tan Sri Mohamad Salim Fateh Din berkata, keuntungan sebelum cukai naik 32 peratus kepada RM63.4 juta dan jumlah itu tidak termasuk keuntungan sebanyak RM44.4 juta hasil daripada penjualan aset bukan terasnya.

“Bahagian Pembanguna­n Hartanah dan Pelaburan merekodkan peningkata­n 29 peratus dalam perolehann­ya disumbangk­an oleh Sentral Residences dan Eastern Burwood Developmen­t di Melbourne.

“Dengan kedua-dua projek pembanguna­n hartanah utama ini siap dan projek baru masih dalam peringkat awal pembinaan, pendapatan tahun ini akan terus dikuasai oleh bahagian Kejurutera­an,

Pembinaan dan Alam Sekitar kami,” katanya, semalam.

Mohamad Salim berkata, bahagian Pembanguna­n Hartanah turut merekodkan perolehan dan keuntungan hasil daripada projek-projek yang sedang dibangunka­n termasuk di Jalan Klang Lama, menara pejabat di PJ Sentral Garden City dan Menara MRCB di Putrajaya serta beberapa pendapatan berulang daripada pelaburan hartanahny­a di KL Sentral CBD dan Shah Alam bernilai RM5.9 juta dalam tempoh sama.

“Sumbangan daripada pemilikan 50 peratus ke atas MRCB-George Kent Sdn Bhd, PDP untuk

LRT3, masih sangat rendah tetapi akan memperliha­tkan pertumbuha­n yang lebih kukuh pada separuh kedua tahun ini apabila projek itu berlangsun­g,” katanya.

 ??  ?? MOHAMAD Salim
MOHAMAD Salim

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia