Harian Metro

OKU pantang mengalah

-

 Pelajar cacat pendengara­n sejak kecil gigih capai impian belajar di UM

di sini selepas ini terutama apabila pendengara­n sebelah kanan kini hanya 10 peratus dan kiri pula 30 peratus. Walaupun ada alat bantuan mendengar ia tidak begitu membantu. Difahamkan, UM yang dikenali sebagai universiti mesra OKU bersedia untuk memberi bantuan kepadanya dan saya amat berterima kasih,” katanya ketika ditemui, semalam.

Terdahulu, Timbalan Naib (Akademik dan Antarabang­sa) UM Prof Awang Borgiba Awang Mahmud dan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Prof Datuk Dr Rohana Yusof hadir memberi taklimat sempena Hari Pendaftara­n Pelajar Baharu dan Minggu Haluan Siswa UM di Kolej Kediaman Ketujuh, di sini.

Sementara itu, Awang Borgiba berkata, pada sesi kali ini UM menawarkan sebadia nyak 4,163 tempat kepada mahasiswa baharu yang terdiri daripada 2,657 calon perempuan dan 1,506 calon lelaki.

Menurutnya, universiti berkenaan menerima peningkata­n dari segi jumlah pengambila­n pelajar sejak dua tahun lalu berbanding hanya sekitar 3,000 sebelum ini selepas kembali melaksanak­an sistem pengambila­n UPU.

“Kita menerima pertamCans­elor bahan pelajar sejak dua tahun lalu apabila UM melaksanak­an pengambila­n menerusi sistem UPU dan angka ini agak besar memandangk­an pada kebiasaann­ya kita menerima sekitar 3,000 pelajar baharu.

“Pada tahun ini juga kita menerima lebih ramai pelajar OKU disebabkan UM sememangny­a menyediaka­n banyak kemudahan yang dikhaskan untuk mereka,” katanya.

 ?? FOTO: NURUL SHAFINA JEMENON ?? IBU bapa yang menolong anak mereka mengangkat barang pada hari pendaftara­n pelajar baru Universiti Malaya sesi 2017/2018 di Kolej Kediaman Ketujuh (Za'ba) Universiti Malaya.
FOTO: NURUL SHAFINA JEMENON IBU bapa yang menolong anak mereka mengangkat barang pada hari pendaftara­n pelajar baru Universiti Malaya sesi 2017/2018 di Kolej Kediaman Ketujuh (Za'ba) Universiti Malaya.
 ??  ?? WEE
WEE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia