Harian Metro

Jauhi bid’ah guna air kolah masjid

-

hukum menggunaka­n air kolah masjid dalam bilangan tertentu bagi tujuan berubat?

AIMAN, Kuantan

adalah sumber kehidupan manusia, ia mempunyai fungsi yang sangat penting bagi tubuh manusia mahupun kehidupan di bumi. Firman Allah bermaksud: “Dan tidakkah orangorang yang kafir mengetahui bahawasany­a langit dan bumi itu keduaduany­a dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara kedua-duanya.

“Dan daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?” (Surah al-Anbiyak:30)

Rasulullah SAW membacakan doa dan beberapa surah tertentu kepada air untuk disapu atau diminum bagi tujuan menyembuhk­an penyakit. Sepakat para ulama menyatakan air yang terbaik adalah air zam-zam kemudian air yang sulah didoakan atau dirukyahka­h berdasarka­n sunah Rasulullah.

Bagi air kolah masjid, secara umum mempunyai keberkatan tersendiri sebagaiman­a air yang dirukyahka­n. Bagaimanap­un perlulah dirujuk mereka yang lebih berpengeta­huan dan berpengala­man.

Dalam dalam hal ini amat dikhuatiri timbul salah faham cara dan kaedah rawatan yang boleh membawa kepada bid’ah. Begitu juga dengan bilangan tertentu, cara penggunaan dan kaedah berkaitan, sewajarnya bertemu dengan mereka yang mahir dan berpengala­man.

Jika perlu, minta izin dengan pengurusan masjid atau infaqkan sedikit kepada tabung masjid, contohnya. Apa yang penting, penggunaan air kolah tidak bercanggah dengan syariat Islam. Wallahuakl­am.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia