Harian Metro

Minyak enjin berbeza

- Ahmad Salihin Abd Rahim skrudanspa­nar@gmail.com

Saya memiliki motosikal Yamaha Diversion dan menggunaka­n minyak pelincir atau minyak enjin jenama yang disyorkan Yamaha. Apakah perbezaan antara minyak pelincir ini dengan lain yang ada di pasaran? Di samping itu, bolehkah saya menghantar motosikal saya ke tempat membasuh kenderaan (car wash) yang sering menembak enjin dan blok pada kelajuan air yang tinggi?

Azizan Ahmad , Shah Alam, Selangor

Setiap minyak pelincir mempunyai formulasi tersendiri dan berbeza mengikut pengeluar. Apa yang lazimnya membezakan di antara satu minyak pelincir dengan lain ialah bahan penambah (additives) yang ditambah kepada minyak asas (base-oil) itu.

Bahan penambah itu selalunya terdiri daripada bahan pemangkin pelinciran dan juga bahan pembersih untuk membantu minyak pelincir itu supaya dapat menyesarka­n kotoran serta bahan logam yang haus sewaktu operasi enjin.

Setiap minyak pelincir mempunyai kelebihann­ya tersendiri dan bergantung pada pengguna untuk memilih minyak yang bersesuaia­n bagi corak penunggang­an seseorang itu.

Pencucian motosikal anda dengan kelajuan air yang bertekanan tinggi mampu menyesarka­n haba dengan amat cepat, jadi amatlah penting untuk memastikan enjin motosikal anda sudah sejuk secukupnya sebelum ditembak air.

Apa yang penting lagi ialah elakkan enjin daripada menjadi sejuk terlalu cepat sehingga menyebabka­n enjin motosikal yang masih panas atau suam itu membengkok dan menyebabka­n kerosakan besar pada enjin.

Begitu jugalah jika anda terpaksa meredah air setelah menunggang agak lama.

Elak meredah air namun begitu, jika terpaksa juga atas sebab keselamata­n, seboleh-bolehnya biarkan enjin sejuk sedikit sebelum cuba meredah air. Lebih baik tolak saja motosikal tanpa menghidupk­an enjin.

Air juga boleh masuk ke bahagian enjin yang sensitif terhadap kebasahan seperti palam pencucuh, bahagian gegelung atau koil, motor elektrik dan kotak udara.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia