Harian Metro

Tak mengaku menyamar untuk RM8,150

-

Kota Bharu: Seorang mekanik kereta dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kota Bahru, di sini, semalam atas pertuduhan menyamar sebagai kakitangan Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menipu membabitka­n penyerahan wang tunai RM8,150.

Bagaimanap­un, tertuduh, Mohd Zaidi Zakaria, 31, yang berasal dari Kuala Krai mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Majistret Nik Habri Muhamad.

Mengikut pertuduhan, dia didakwa memperdaya Che Aiman Che Awang, 25, de- ngan menyamar dan mendorongn­ya membuat penyerahan wang keseluruha­n sebanyak RM8,150 bagi urusan jual beli dua kereta Honda Jazz yang dikeluarka­n SPRM.

Kesalahan itu didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang disabit bersalah boleh dihukum penjara selama tidak kurang setahun atau maksimum 10 tahun dan dengan sebat dan boleh juga dikenakan denda.

Pendakwaan

dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Shahirun Azri Mohd Nordin.

Tertuduh dalam rayuannya memohon diberi jaminan rendah berikutan perlu menanggung dua isteri dan dua anak serta menjaga ibunya yang menghidap angin ahmar.

Mahkamah membenarka­n tertuduh diikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 2 Oktober depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

 ??  ?? TERTUDUH Mohd Zaidi (tengah) berdepan pertuduhan menyamar sebagai kakitangan SPRM.
TERTUDUH Mohd Zaidi (tengah) berdepan pertuduhan menyamar sebagai kakitangan SPRM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia