Harian Metro

Bunuh kutip hutang

- Noor Hidayah Tanzizi am@hmetro.com.my

 Mangsa dipukul dengan kayu dan dicampak dalam longkang

Kuala Terengganu: Empat lelaki termasuk tiga pengurus syarikat direman lima hari bermula semalam selepas dipercayai menawar dan memberi rasuah kepada anggota penguat kuasa Jabatan Perhutanan Terengganu.

Semua suspek berusia 29 hingga 62 tahun itu direman hingga Sabtu ini selepas dipercayai menawarkan dan memberi rasuah dengan jumlah antara RM500 hingga RM1,000 kepada tiga pegawai jabatan berkenaan pada Mei hingga Ogos lalu.

Wang suapan itu diberikan mereka sebagai balasan menghubung­i seorang saudaranya jam 10.30 pagi kelmarin dan memaklumka­n mahu ke pantai perkelahan itu untuk bertemu rakan.

“Selepas setengah jam mangsa cuba dihubungi saudaranya namun tidak berjawab sebelum meminta beberapa rakan mencari mangsa di Teluk Batik, namun tidak ditemui biarpun tidak dikenakan tindakan terhadap beberapa kesalahan dilakukan syarikatny­a.

Antara kesalahan dilakukan syarikat terbabit adalah memiliki hasil hutan tidak bercukai dan gagal mengemukak­an pas pemindahan kayu serta memiliki kayu bulat pelbagai spesies disyaki tidak bercukai.

Empat suspek ditahan dalam Op Timba dijalankan Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas dipercayai terbabit dalam aktiviti pembalakan haram di sekitar negeri ini, kelmarin.

Perintah reman terhadap kereta mangsa ditemui berhampira­n kawasan gerai.

“Saudara mangsa turut keluar mencari jam 3 petang dan cuba menghubung­i telefon bimbit mangsa sebelum terdengar deringan di kawasan kedai di pantai itu,” katanya.

Beliau berkata, saudara mangsa turut menemui tompokan merah dipercayai darah dan kasut mangsa di dalam longkang di kawasan berhampira­n lalu membuat laporan polis.

“Hasil siasatan polis mendapati ada saksi terdengar pergaduhan antara mangsa dan suspek. Bertindak daripada maklumat, sepasukan anggota menahan suspek di rumahnya manakala kayu sepanjang 58 sentimeter dipercayai digunakan untuk memukul mangsa tiga pengurus syarikat dan pemandu lori dikeluarka­n Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Sesyen/Majistret Noradila Ab Latiff bagi membolehka­n siasatan lanjut mengikut Seksyen 17 (b) Akta SPRM 2009 dijalankan.

Sebelum itu, empat suspek berkenaan tiba di pekarangan Kompleks Mahkamah Tinggi, Sesyen dan Majistret Kuala Terengganu jam 9.40 pagi sebelum meninggalk­an bangunan berkenaan jam 12 tengah hari semalam selepas proses permohonan reman terhadap mereka selesai. ditemui di kawasan semak di belakang rumah ibunya.

“Berdasarka­n siasatan awal, suspek mengaku memukul mangsa dan membawa mangsa ke kawasan lain sebelum mencampakk­an mangsa ke dalam longkang,” katanya di pejabatnya, di sini, semalam.

Muhammad Hanif berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh untuk dibedah siasat manakala kes disiasat mengikut Seksyen 302, Kanun Keseksaan dan suspek direman tujuh hari bermula semalam.

“Kami percaya motif kejadian disebabkan mangsa yang mahu mengutip hutang daripada suspek menyebabka­n pergaduhan, namun siasatan lanjut masih dijalankan,” katanya.

 ??  ?? EMPAT suspek diiringi anggota SPRM ke Kompleks Mahkamah Tinggi, Sesyen dan Majistret Kuala Terengganu untuk mendapatka­n perintah reman.
EMPAT suspek diiringi anggota SPRM ke Kompleks Mahkamah Tinggi, Sesyen dan Majistret Kuala Terengganu untuk mendapatka­n perintah reman.
 ?? FOTO: MOHD SYAFIQ RIDZUAN AMBAK ?? MUHAMMAD Haniff
FOTO: MOHD SYAFIQ RIDZUAN AMBAK MUHAMMAD Haniff

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia