Harian Metro

Dua dalang pecah kereta ditahan

-

Dua penagih dadah yang sering memecahkan cermin kenderaan di Dataran Tasek Kluang, di sini, sejak Julai lalu, ditahan di Taman Kluang, di sini, Sabtu lalu.

Ketua Polis Daerah Kluang Asisten Komisioner Muhamad Laham berkata, kedua-dua sahabat berusia 29 dan 39 tahun itu ditahan ketika berehat di sebuah rumah dalam serbuan jam 9 malam.

Menurutnya, serbuan dilakukan hasil laporan polis dibuat mangsa lelaki berusia 53 tahun apabila mendakwa cermin keretanya dipecahkan di Dataran Tasek Kluang di sini, jam 7.15 malam, 2 September lalu membabitka­n kerugian RM2,000.

“Bertindak atas laporan polis, kami menubuhkan satu pasukan khas bagi menjalanka­n siasatan kerana pemeriksaa­n mendapati kawasan itu dijadikan sasaran Dua beradik dan seorang rakan mereka ditahan polis kerana dipercayai terbabit dalam kejadian bunuh di sebuah ladang sawit di FELDA Pasoh Satu pada Mei lalu.

Sebelum ini, ketiga-tiga lelaki berusia antara 27 hingga 40 tahun itu diburu susulan penemuan mayat lelaki berusia 39 tahun yang dipercayai dipukul, diikat dan dicampak dalam ladang sawit berkenaan.

Ketua Polis Daerah Jelebu Deputi Superinten­dan Kamarul Rizal Jenal berkata, penahanan ketiga-tiga suspek dilakukan di sebuah rumah di FELDA pencuri untuk memecah kenderaan.

“Hasil maklumat orang ramai dan intipan, kami menyerbu rumah berkenaan sebelum menahan mereka bagi membantu siasatan.

“Kami turut merampas kereta Perodua Myvi, pelbagai peralatan seperti pengunci stereng, pemotong kabel, gunting dan pisau lipat serta 15 kad kredit,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kluang, di sini, semalam. Pasoh Satu, di sini, jam 1.10 pagi semalam.

“Ketika serbuan, mereka cuba melarikan diri melalui pintu belakang, namun berjaya dihalang anggota polis.

“Pemeriksaa­n lanjut turut menemui dua peket plastik lut sinar berisi dadah jenis heroin seberat 4.73 gram yang disimpan dalam beg pinggang dipakai salah seorang suspek,” katanya ketika dihubungi, di sini.

Menurutnya, dua suspek direman tiga hari manakala seorang suspek direman empat hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 15(1) dan Seksyen 39A(1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Hutang menjadi punca pergaduhan sehingga membawa kepada kematian seorang lelaki yang mahu meminta semula wangnya daripada peminjam dalam kejadian di kawasan gerai di pantai perkelahan awam Teluk Batik, di Lumut, dekat sini.

Mayat mangsa berusia lewat 20-an ditemui dengan kesan lebam di kepala jam 1 pagi, semalam.

Ketua Polis Daerah Manjung Asisten Komisioner Muhammad Haniff Othman berkata, lelaki berusia 40-an yang dipercayai suspek kes itu ditahan di rumahnya di sebuah taman perumahan di Seri Manjung oleh sepasukan polis jam 12.10 tengah malam, semalam.

Menurutnya, berdasarka­n maklumat, mangsa

 ??  ?? DADAH yang dirampas daripada suspek di FELDA Pasoh Satu.
DADAH yang dirampas daripada suspek di FELDA Pasoh Satu.
 ??  ?? MUHAMAD
MUHAMAD

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia