Harian Metro

19 BERPELUANG KENALI BUDAYA CHINA

- Redzuan Muharam gen.y@hmetro.com.my

Buat kali kedua, Universiti

Malaya South China University of Technology ( UM-SCUT ) Catalyst Project mengadakan lawatan ke Guangzhou, China dalam usaha mengajak mahasiswa Universiti Malaya (UM) mendekati budaya dan tamadun di republik berkenaan.

Program itu disertai 19 penuntut pelbagai pengajian dari Kolej Kediaman Tuanku Bahiyah (KKTB) bersama dua kakitangan UM iaitu Pegawai Kebudayaan Kanan Pusat Kebudayaan Aida Nurul Ain Abd Rahman dan Guru Bahasa, Fakuti Bahasa dan Linguistik Norfaizal Jamain.

Aida berkata, penganjura­n lawatan itu adalah ilham penuntut KKTB yang berhasrat merealisas­ikan sebuah program di peringkat antarabang­sa yang bukan saja memberi manfaat jangka pendek kepada peserta tetapi turut memberi nilai tambah kepada keseluruha­n warga kampus UM.

“Program ini berlangsun­g selama enam hari dengan semua peserta terbabit bermalam di

SCUT dan mengikuti beberapa aktiviti antaranya ke kelas pakaian tradisiona­l, bahasa Mandarin, kaligrafi dan ilmu mempertaha­nkan diri.

“Walaupun majoriti ahli delegasi mampu membaca dan menulis bahasa Mandarin dengan baik, peluang menulis menggunaka­n teknik kaligrafi yang betul dengan bantuan pakar dari China adalah

 ??  ?? DELEGASI UM-Scut Catalyst yang menyertai lawatan
enam hari di Guangzhou, China
DELEGASI UM-Scut Catalyst yang menyertai lawatan enam hari di Guangzhou, China
 ??  ?? YAP
YAP
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia