Harian Metro

‘BUATLAH SECARA BERADAB’

-

“Kalau sukakan anak saya, buatlah dengan cara beradab,” kata Nor Arshad Yahya, 51, bapa Nurul Asyikin, 19, yang didakwa dibawa keluar teman lelakinya sejak 27 Ogos lalu.

Menurut Nor Arshad yang juga pengawal keselamata­n, ketika Nurul Asyikin keluar rumah jam 1.30 tengah hari, dia sedang bekerja.

“Saya dan anak lelaki bekerja sebagai pengawal keselamata­n di sebuah stor simpanan Tenaga Nasional Berhad (TNB) Kluang.

“Ketika kami bekerja, jiran memaklumka­n melihat sebuah kereta hitam berhenti di depan rumah.

“Tidak lama kemudian, jiran memaklumka­n Nurul Asyikin keluar dan menaiki kereta terbabit,” katanya.

Menurut Nor Arshad, dia terus menghubung­i telefon bimbit Nurul Asyikin namun tidak berjawab sebelum dimatikan hingga kini.

“Ia cukup merunsingk­an kerana saya bimbangkan keselamata­nnya. Saya percaya Nurul Asyikin bersama teman lelaki yang dikenaliny­a di laman sosial Facebook (FB) dikenali sebagai Norshazwan berusia 21 tahun dan berasal dari Melaka.

“Sebelum ini, Norshazwan pernah datang ke rumah untuk membawa Nurul Asyikin keluar,” katanya,

Kuala Lumpur: Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017 (APM) yang mengiktira­f penggiat industri pelanconga­n tempatan dan antarabang­sa kembali membuka penyertaan untuk edisi ke-20.

Menteri Pelanconga­n dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, sokongan dan komitmen diberikan penggiat industri di Malaysia dan rakan kongsi di luar negara memainkan peranan penting dalam meningkatk­an profil pelanconga­n Malaysia.

Justeru, katanya, APM ini tanda penghargaa­n pihaknya kepada penggiat industri.

“Pada kesempatan ini, saya mempelawa semua untuk menghantar pencalonan bagi individu dan organisasi yang layak menerimany­a mengikut kategori masing-masing.

“Saya juga berharap anugerah ini menerima sambutan semalam.

Menurut Nor Arshad, mereka yang tinggal tiga beranak selepas dia kematian isteri lebih 10 tahun lalu tidak pernah berselisih faham dengan Nurul Asyikin.

Katanya, remaja terbabit mula berubah sikap selepas berkenalan dengan lelaki itu.

“Kalau betul awak (Norshazwan) suka anak saya, buat dengan cara baik dan saya tidak pernah menghalang dengan siapa dia ingin berkahwin asalkan boleh hidup bahagia.

“Jika mengikut rasa marah, saya boleh dakwa awak menculik, tetapi saya hanya berdiam diri kerana mahu awak membuktika­n awak benar-benar anak jantan dan berani tampil mengatakan keinginan mengahwini anak perempuan saya,” katanya.

Nor Arshad melaporkan kehilangan Nurul Asyikin di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kluang, 29 Ogos lalu.

“Saya merayu orang ramai yang mempunyai maklumat tentang Nurul Asyikin supaya menghubung­i talian 012-7055501 atau

Remaja keluar rumah sejak 27 Ogos lalu ikut teman lelaki

yang baik daripada masyarakat umum kerana ia satu tanda penghargaa­n dan pengiktira­fan kepada mereka yang bekerja keras menghubung­i berhampira­n.

“Saya benar-benar rindukan Nurul Asyikin selain bimbangkan keselamata­nnya,” katanya.

balai

polis mendukung standard pelanconga­n di dalam negara,” katanya.

Sebanyak 14 kategori dipertandi­ngkan dan dua kategori baru diperkenal­kan untuk APM 2016/2017 edisi ke-20 iaitu Pusat Hiburan Terbaik dan Syarikat Penerbanga­n Terbaik.

Pencalonan bagi 14 kategori dipertandi­ngkan untuk Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017 kini dibuka sehingga 30 September ini.

Borang pencalonan boleh dimuat turun melalui laman www.motac.gov.my atau www.tourismmal­aysia.gov.my.

Borang lengkap dan sebarang pertanyaan boleh dihantar ke Jawatankua­sa Penghakima­n, Sekretaria­t Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017, Lembaga Penggalaka­n Pelanconga­n Malaysia Tingkat 4, No. 2, Menara 1, Jalan P5/6 Persint 5, 62200 Putrajaya atau e-mel apm2017@tourism.gov.my

Borang rasmi Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017 juga boleh didapati dari pejabat Tourism Malaysia dan 22 Pusat Penerangan Pelanconga­n (TIC) di seluruh negara.

 ??  ?? NOR Arshad menunjukka­n gambar Nurul Asyikin bersama Norshazwan.
NOR Arshad menunjukka­n gambar Nurul Asyikin bersama Norshazwan.
 ??  ?? MOHAMED Nazri (duduk, tengah) menunjukka­n poster Anugerah Pelanconga­n Malaysia.
MOHAMED Nazri (duduk, tengah) menunjukka­n poster Anugerah Pelanconga­n Malaysia.
 ?? Nor Arshad Yahya ?? Saya percaya Nurul Asyikin bersama teman lelaki yang dikenaliny­a di laman sosial Facebook (FB) dikenali sebagai Norshazwan berusia 21 tahun dan berasal dari Melaka”
Nor Arshad Yahya Saya percaya Nurul Asyikin bersama teman lelaki yang dikenaliny­a di laman sosial Facebook (FB) dikenali sebagai Norshazwan berusia 21 tahun dan berasal dari Melaka”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia