Harian Metro

Doa melimpah

-

 Ratusan pengunjung tidak putus-putus beri penghormat­an di 11 pusara mangsa

Mereka tiada pertalian darah, tetapi tetap hadir mengunjung­i Tanah Perkuburan Islam Raudhatul Sakinah, Batu Caves, di sini, semalam bagi menzahirka­n rasa sedih dan memberi sokongan kepada ahli keluarga mangsa tragedi kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiya­h .

Tinjauan Harian Metro ke tanah perkuburan itu mendapati, walaupun tiga hari dikebumika­n, bukan saja ahli keluarga dan saudara mara, malah ratusan pengunjung hadir memberikan penghormat­an di 11 pusara mangsa seawal 8 pagi.

Walaupun hujan pada waktu petang, tanah perkuburan berkenaan tidak sunyi daripada kunjungan orang ramai yang tidak melepaskan peluang mendoakan kesejahter­aan roh mangsa dan ada antara mereka meluangkan masa membaca surah Yasin.

Pengunjung, Zainal Ariffin Kamardin, 39, dari Bandar Sri Permaisuri, Cheras berkata, dia singgah ke perkuburan berkenaan bersama isteri dan ibu bapanya bagi menziarahi pusara mangsa.

“Sebagai ibu bapa yang ada anak belajar di madrasah, kami tumpang sedih dan merasai perasaan ibu bapa yang kehilangan anak dalam kejadian ini.

“Kita tak boleh kembalikan mangsa, tetapi sebagai yang masih hidup kita harus lakukan sesuatu supaya kejadian sama tidak berulang.

“Saya harap kejadian ini membuka mata semua pihak supaya bersatu mengemas kini sistem pusat tahfiz dan madrasah di negara kita supaya lebih sistematik dan bukan menuding jari kepada satu pihak,” katanya.

Sementara itu, seorang pengunjung dikenali sebagai Azim, 31, dari selatan tanah air berkata, berita sedih kematian tragis pelajar tahfiz berkenaan membawa dia ke tanah perkuburan itu semalam.

“Sejak hari pertama saya mengikuti perkembang­an berita ini dan teringin menziarahi pusara mereka.

“Alhamdulil­lah, hari ini dapat juga singgah sambil berjumpa ibu saya yang menetap di sini. Semoga roh mereka tenang di sana dan harap keluarga tabah dengan ujian ini,” katanya.

 ??  ?? PENGUNJUNG berdoa di pusara pelajar tahfiz di Tanah Perkuburan Raudhatul Sakinah, semalam.
PENGUNJUNG berdoa di pusara pelajar tahfiz di Tanah Perkuburan Raudhatul Sakinah, semalam.
 ?? Zainal Ariffin Kamardin ?? Kami tumpang sedih dan merasai perasaan ibu bapa yang kehilangan anak dalam kejadian ini”
Zainal Ariffin Kamardin Kami tumpang sedih dan merasai perasaan ibu bapa yang kehilangan anak dalam kejadian ini”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia