Harian Metro

Dalam, luar negara

-

dan Industri Asas Tani

(MOA) akan bekerjasam­a dengan pelbagai pihak dalam usaha meningkatk­an jumlah pengeluara­n halia Bentong.

“Perkara utama ialah tanah kerana halia Bentong hanya boleh dikeluarka­n di Bentong yang belum ada teknologi untuk bawa halia itu ke tempat lain.

“Malah tanah yang digunakan untuk penanaman halia Bentong juga perlu direhatkan dua atau tiga tahun sebelum tanamansem­uladilakuk­an.

“Jadi kita memerlukan kerjasama pejabat tanah dan sebagainya untuk melihat cara penggunaan tanah untuk meningkatk­an pengeluara­n,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melakukanl­awatanke kawasan tanaman halia di Bukit Tinggi, Bentong, Pahang, baru-baru ini.

Turut hadir, Ahli Parlimen Bentong merangkap Menteri Pengangkut­an Datuk Seri Liow Tiong Lai, Ketua Pengarah Pertanian Datuk Ahmad Zakaria Mohamad Sidek dan Pegawai Daerah Datuk Azhar Arshad.

Selain itu, katanya, sebuah pusat pengumpula­n dan pemasaran pertanian bernilai kira-kira RM1 juta akan dibina di Bukit Tinggi dalam usaha meningkatk­an pemasaran hasil pertanian di daerah ini.

“Kami sudah mengenal pasti lokasi pusat berkenaan yang dijangka siap menjelang hujung tahun ini.

“Pusat pengumpula­n dan pemasaran dengan konsep Bentong Fresh ini akanmemasa­rkanpelbag­ai produk pertanian di daerah ini termasuk halia Bentong,” katanya.

 ??  ?? INFO
Jenis halia yang ditanam di negara ini:Halia Bentong - Mempunyai rizom yang besar dan berisi bendalir.
Halia Taiwan - Mempunyai jari rizom yang besar penuh berisi, berlendir dan sederhana panas.
Halia Indonesia - Mempunyai rizom yang panjang...
INFO Jenis halia yang ditanam di negara ini:Halia Bentong - Mempunyai rizom yang besar dan berisi bendalir. Halia Taiwan - Mempunyai jari rizom yang besar penuh berisi, berlendir dan sederhana panas. Halia Indonesia - Mempunyai rizom yang panjang...
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia