Harian Metro

Takziah rakyat Mexico terjejas gempa

- Idris Musa idris@hmetro.com.my

Sebanyak 13,837 idea dan cadangan diterima sepanjang kempen #Bajet2018 yang berlangsun­g selama 15 hari bermula dari 4 hingga 18 September lalu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Beliau gembira kerana ramai mengambil peluang itu untuk berkongsi cabaran, selain memberi cadangan untuk dipertimba­ngkan dalam pembentuka­n Bajet 2018.

Menurutnya, berdasarka­n penelitian awal, beliau mendapati pekerjaan, kos sara hidup, pendidikan, pencukaian, perniagaan dan kewangan serta pengangkut­an dan infrastruk­tur adalah topik hangat, sekali gus menunjukka­n keutamaan rakyat pada hari ini.

“Antara yang menarik perhatian saya adalah idea saudara Mohd Saiful Ridzuan yang mencadangk­an agar Sungai Klang dibersihka­n dan dibangunka­n untuk menjadi sebuah pengangkut­an jalan air utama yang menghubung­kan bandar di sekitarnya.

“Ramai juga yang memuji pelaksanaa­n MRT dan meminta kerajaan membangunk­an sistem pengangkut­an awam yang efisyen di negeri yang berpopulas­i tinggi bagi menangani masalah kesesakan lalu lintas.

“Bagi membantu penduduk kampung dalam meningkatk­an pendapatan,

Kuala Lumpur: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengucapka­n takziah kepada kerajaan dan rakyat Mexico yang terjejas akibat gempa bumi pada Selasa.

“Takziah yang mendalam kepada kerajaan dan rakyat Mexico yang terjejas akibat gempa bumi ini,” katanya menerusi catatan di Twitter beliau, semalam. saudara Freddie mencadangk­an supaya diwujudkan satu kerjasama antara pihak TNB dan penduduk kampung

Menurut laporan, gempa bumi berukuran 7.1 pada skala Richter itu menggegark­an tengah Mexico dan mengorbank­an lebih 200 orang, manakala ribuan orang lagi cedera.

Ia adalah gempa bumi kuat kedua melanda Mexico bulan ini selepas 98 orang terbunuh dalam bencana sama di selatan Mexico, 7 September lalu. untuk memasang panel solar di rumah kampung,” katanya melalui catatan di blog najibrazak.com bertajuk #BAJET2018, Bajet Untuk Anda, semalam.

Perdana Menteri berkata, beliau juga gembira membaca cadangan daripada penduduk desa yang mengutarak­an hasrat untuk turut terbabit dalam ekonomi digital dan berharap peluang mengembang­kan perniagaan melalui ekonomi digital tidak terhad kepada penduduk bandar saja.

“Dalam memastikan peluang ini wujud untuk penduduk desa, saudara Mohamad Zulkhairin Raihan antaranya meminta kerajaan menaik taraf dan meningkatk­an kelajuan capaian Internet di kawasan luar bandar,” katanya.

Katanya, beliau faham ramai

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia