Harian Metro

Penduduk mohon JPS selenggara parit

-

Sabak Bernam: Penduduk Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Kampung Sungai Tengar Utara, dekat sini, yang kerap dilanda banjir memohon Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) menyelengg­ara parit di kawasan itu sebagai persediaan berdepan fenomena air pasang besar.

Penduduk, Ikmal Hakim Suhaimi Iskandar Nazri, 23, berkata, parit utama kampung itu sudah lama tidak diselengga­ra sejak kerja menaik taraf parit berkenaan dilakukan tahun lalu.

“Jika dilihat, air sukar mengalir dan kami memohon JPS ambil tindakan segera,” katanya.

Menurut Ikmal Hakim, mereka sekeluarga turut membuat persiapan awal dengan menyimpan dokumen penting, peralatan elektrik selain perabot ke lokasi selamat.

“Sebahagian barangan ini sudah disimpan di tempat lebih tinggi manakala selebihnya akan disimpan secara beransur-ansur sebelum air dijangka pasang beberapa hari lagi,” katanya.

Sementara itu, bapanya, Nazri Bisri, 67, berkata, fenomena air pasang besar mengundang kerisauan kepada keluargany­a.

“November tahun lalu, rumah kami dilanda banjir, tetapi tidak seteruk banjir pada 2003 di mana paras air separas tingkap.

“Saya sudah tidak larat untuk berpindah selain membersihk­an rumah apatah lagi dalam keadaan kesihatan saya yang tidak menentu,” katanya.

Selain itu, katanya, penduduk juga bimbang kehadiran reptilia serta haiwan berbisa yang hanyut dibawa arus masuk ke rumah.

 ??  ?? IKMAL Hakim menunjukka­n parit berhampira­n rumahnya yang perlu diselengga­ra sebelum fenomena air pasang melanda.
IKMAL Hakim menunjukka­n parit berhampira­n rumahnya yang perlu diselengga­ra sebelum fenomena air pasang melanda.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia