Harian Metro

‘Anugerah dorong terus bakti kepada agama’

- Garret Dawum garret@hmetro.com.my

“Pengiktira­fan ini akan menjadi ikatan yang kuat dan menyemai bibit-bibit kasih sayang serta persaudara­an antara rakyat Malaysia di Semenanjun­g, Sabah dan Sarawak dalam mengharung­i dunia serba mencabar ketika ini,” kata Yang di-Pertua Negeri Sabah kelapan Tun Sakaran Dandai, 87, apabila diumumkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1439H/2017M semalam.

Beliau yang juga bekas Ketua Menteri Sabah

Baru tiga bulan beroperasi, laluan pejalan kaki menghubung­kan tempat letak kereta bertingkat Taman Segar ke stesen Transit Aliran Massa (MRT) Taman Mutiara sudah menimbulka­n masalah kepada kira-kira 2,000 penduduk sekitar apabila saluran kumbahan bocor.

Wakil penduduk, Chua Ah Hock, 72, berkata, limpahan kumbahan dari kawasan komersial di sekitar pusat beli-belah Leisure Mall menyebabka­n berbau busuk dan penduduk tidak selesa apabila mahu ke stesen MRT.

“Saya sangat seronok menggunaka­n MRT untuk ke pusat bandar serta melawat kawan dan tidak dinafikan tempat letak kereta bertingkat itu adalah kemudahan terbaik bagi penduduk terutama mengatasi masalah kesesakan.

“Namun, kebocoran saluran kumbahan mengundang bau meloyakan dan air yang mengalir menyebabka­n laluan pejalan kaki lecak sehingga menyukarka­n pergerakan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Dalam pertemuan itu, Pengerusi Wanita MCA Bahagian Cheras, Datin Heng Sinn Yee turut hadir meninjau kawasan itu berdasarka­n aduan diutarakan penduduk dan beliau berkata, akan berusaha mendapatka­n pihak bertanggun­gjawab. menerima hadiah wang tunai RM100,000, medal serta sijil penghargaa­n disampaika­n Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada majlis sambutan di Masjid

Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur.

Terdahulu Sakaran dalam ucapannya berkata, anugerah berkenaan bukan saja pengiktira­fan buatnya tetapi seluruh rakyat Malaysia khususnya umat Islam di Sabah dan anggota Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) diterajuin­ya.

“Anugerah yang begitu

Menurut Ah Hock, dia bimbang sekiranya masalah itu dibiarkan berlarutan menyebabka­n penduduk tidak mahu menggunaka­n laluan pejalan kaki berkenaan yang mempunyai tahap kebersihan, keselamata­n dan keselesaan mengecewak­an.

“Saya harap pihak berkaitan dapat mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menangani masalah ini dan mengubah kelemahan yang ada untuk keselesaan penduduk.

“Taman Segar adalah kawasan tumpuan umum terutama pada hujung minggu serta cuti persekolah­an kerana terdapat banyak kedai makan selain pusat beli-be- penting ini akan mendorong kami (USIA) insya-Allah untuk terus berbakti kepada agama, bangsa dan negara walaupun pada usia saya sekarang ini.

“Perpaduan adalah kunci utama untuk kita mencapai nikmat kehidupan bermasyara­kat dan bernegara sebagaiman­a dicontohi oleh Rasulullah SAW dalam mempersaud­arakan kaum Muhajirin dan Ansar serta masyarakat di Madinah pada ketika itu,” katanya.

Saluran kumbahan di laluan pejalan kaki bocor bikin masalah kepada

2,000 pengguna

lah dan kini ada stesen MRT,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Mohamad Kamal, 57, berkata, masalah itu sudah berlarutan sejak projek siap dibina sehingga mengakibat­kan bau jijik dan boleh dihidu sebaik melalui kawasan berkenaan.

“Keadaan bertambah teruk apabila hari hujan, ditambah laluan pejalan kaki tidak mesra pengguna kerana tiang besar diletakkan di tengah jalan dengan bumbung terlalu kecil.

“Bagi kebocoran itu, saya minta pihak berkenaan membaiki dengan segera sementara ia masih baru,” katanya.

 ?? Chua
FOTO: ?? Kebocoran saluran kumbahan mengundang bau meloyakan dan air yang mengalir menyebabka­n laluan pejalan kaki lecak sehingga menyukarka­n pergerakan” HENG (empat dari kiri) bersama penduduk menunjukka­n kerosakan di laluan pejalan kaki berdekatan Stesen MRT...
Chua FOTO: Kebocoran saluran kumbahan mengundang bau meloyakan dan air yang mengalir menyebabka­n laluan pejalan kaki lecak sehingga menyukarka­n pergerakan” HENG (empat dari kiri) bersama penduduk menunjukka­n kerosakan di laluan pejalan kaki berdekatan Stesen MRT...
 ?? SUPIAN AHMAD ?? SAKARAN dan Isteri, Toh Puan Rukaiyah Panglima Abdullah bersama anugerah yang diterima, semalam.
SUPIAN AHMAD SAKARAN dan Isteri, Toh Puan Rukaiyah Panglima Abdullah bersama anugerah yang diterima, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia