Harian Metro

Cat wujud sejak 40,000 tahun

-

Manusia dipercayai sudah mula menghias kediaman sejak 40,000 tahun lalu menggunaka­n bahan yang menyerupai cat.

Ketika itu, cat untuk menghias dinding gua diperoleh daripada sumber semula jadi.

Pada zaman prasejarah, cat biasanya diperbuat daripada tanah berwarna, jelaga dan bahan organik dicampur dengan darah haiwan serta minyak.

Penemuan terbaru ahli arkeologi di Afrika Selatan menunjukka­n manusia menggunaka­n lapisan berasaskan tanah liat yang berwarna kekuningan dikatakan untuk mengecat.

Sekitar 2,000 tahun lalu di Mesir, dinding kuil Dendera dikatakan dicat menggunaka­n bahan semula jadi dan menariknya ia kelihatan seperti masih baru.

Penduduk Mesir ketika itu mencipta enam warna seperti putih, merah, kuning, hijau, hitam dan biru daripada campuran minyak atau lemak dengan plumbum, tanah, darah haiwan serta kaca tanah.

Pekerjaan sebagai masyarakat dunia untuk duduk semeja dan fokus membincang­kan isu kualiti udara, perubahan iklim, pengangkut­an mapan serta perkongsia­n udara bersih bagi kelestaria­n alam. Dan kami berbesar hati kerana Malaysia dipilih sebagai tuan rumah,” katanya pada majlis menandatan­gani MoU di Balai Cendekiawa­n Fakulti Alam Bina, Universiti Malaya, barubaru ini.

Menurut Dr Noor

Zaitun, pihaknya akan memberikan yang terbaik bagi penganjura­n Better

Air Quality 2018 yang buat julung kalinya diadakan di Malaysia. pengecat kediaman pula dipercayai mula wujud sejak 1,200 tahun dulu.

Pada abad ke-14, pengecat rumah di England menubuhkan kesatuan yang menjadikan pekerjaan mereka satu kerjaya disegani, berpegang pada standard dan amalan tertentu.

Berbeza pula pada zaman jajahan Amerika Syarikat (AS) awal kerana ketika itu mengecat adalah sesuatu yang perlu dielakkan.

Pada 1930, seorang mubaligh Kristian yang mengecat rumahnya di Charlestow­n didakwa dengan kesalahan jenayah dan penghinaan.

Namun keperluan untuk mengecat ruang kediaman diteruskan walaupun

Sementara Pengarah Eksekutif CAA Bjarne Pedersen berkata, pemilihan Malaysia sebagai tuan rumah adalah berdasarka­n komitmen dan kesungguha­n ditunjukka­n MyCAS.

“Saya berharap Better Air Quality 2018 akan berjaya serta menjadi platform perkongsia­n untuk pelbagai isu menarik. Persidanga­n BAQ 2018 adalah acara dwitahunan yang mula dianjurkan sejak 2002 di Manila, Filipina,” katanya.

Pada 2004, acara itu diadakan di Agra, India manakala Jogjakarta, Indonesia menjadi tuan rumah pada 2006 dan 2008 mendapat reaksi negatif.

Minyak dan air menjadi asas cat yang kemudian dicampur pelbagai material lain termasuk plumbum, peluru tanah, besi, tembaga, kopi, beras, telur, buah beri dan tumbuhan lain untuk mencipta pelbagai jenis serta warna cat.

Alatan mengecat yang digunakan ketika itu hampir sama seperti berus cat yang digunakan sekarang lengkap dengan pemegang kayu dan beberapa jenis bulu.

Kini, berus moden menggunaka­n fiber sintetik tapi objeknya masih sama bertujuan mengaplika­sikan cat pada dinding dengan ketebalan sempurna dan memudahkan proses serta mencapai kemasan akhir yang terbaik.

Penemuan ahli arkeologi tunjuk lapisan

tanah liat kekuningan digunakan

untuk mengecat

di Bangkok, Thailand.

Singapura tampil sebagai tuan rumah pada 2010 manakala pada 2012 program BAQ seterusnya diadakan di Hong Kong dan 2014 di Sri Lanka.

Terbaru, persidanga­n BAQ berlangsun­g di

Busan, Korea pada tahun lalu mengumpulk­an lebih 1,000 pembuat dasar, ahli akademik dan pengamal industri dalam mencari penyelesai­an isu membabitka­n udara bersih serta kawasan yang sesuai untuk didiami.

Layari laman web www. cleanairas­ia.org atau www. mycas.com.my untuk maklumat lanjut.

 ??  ?? PELBAGAI jenis dan pilihan warna terus dihasilkan sejak abad ke-19 hasil pengeluara­n cat berkualiti Benjamin Moore.
PELBAGAI jenis dan pilihan warna terus dihasilkan sejak abad ke-19 hasil pengeluara­n cat berkualiti Benjamin Moore.
 ??  ?? MYCAS dipilih sebagai penganjur bagi persidanga­n Better Air Quality 2018 yang buat julung kalinya diadakan di Malaysia.
MYCAS dipilih sebagai penganjur bagi persidanga­n Better Air Quality 2018 yang buat julung kalinya diadakan di Malaysia.
 ??  ?? PERSIDANGA­N dwitahunan fokus pada isu kualiti udara, perubahan iklim, pengangkut­an mapan dan perkongsia­n udara bersih.
PERSIDANGA­N dwitahunan fokus pada isu kualiti udara, perubahan iklim, pengangkut­an mapan dan perkongsia­n udara bersih.
 ??  ?? LUKISAN pada dinding kuil Dendera di Mesir bukti penggunaan cat yang bermula sejak 2,000 tahun lalu.
LUKISAN pada dinding kuil Dendera di Mesir bukti penggunaan cat yang bermula sejak 2,000 tahun lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia