Harian Metro

Raih RM3 bilion

- Mohd Nasif Badruddin mnasif@hmetro.com.my

 921,000 pesakit luar negara sumbang pendapatan dalam sektor kesihatan

Kehadiran 921,000 pesakit luar negara mendapatka­n rawatan di Malaysia menyumbang kepada lebih RM3 bilion pendapatan negara tahun lalu.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramania­m berkata, jumlah itu berdasarka­n kepada kiraan kasar setiap RM1 yang dibelanjak­an di hospital, RM3 dibelanjak­an untuk perbelanja­an berkaitan seperti pengangkut­an, makan minum, membeli-belah dan lain-lain.

Katanya, berdasarka­n kos rawatan berjumlah RM1.2 bilion oleh pesakit luar negara tahun lalu, Majlis Pelanconga­n Kesihatan Malaysia (MHTC) menyasarka­n peningkata­n kepada RM1.8 bilion tahun depan.

“Pelanconga­n penjagaan kesihatan dikenal pasti kerajaan sebagai antara penyumbang pertumbuha­n ekonomi di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).

“Kerajaan sedar ada banyak potensi dalam sektor ini dengan mengambil kira sektor kesihatan yang matang dan berkualiti sehingga diiktiraf di peringkat antarabang­sa,” katanya selepas merasmikan Persidanga­n

anjuran MHTC di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif MHTC Sherene Azli dan Presiden Persatuan Hospital Swasta Malaysia (APHM) Datuk Dr Jacob Thomas.

Persidanga­n tahunan kali kedua selama dua hari itu mengumpulk­an pengamal daripada industri kesihatan seluruh dunia untuk membincang dan menilai cabaran terkini, peredaran semasa dan pandangan umum dalam industri pelanconga­n serta penjagaan kesihatan.

Subramania­m berkata, sehingga kini 74 hospital swasta menjadi ahli MHTC dengan 19 daripadany­a dikelaskan sebagai hospital elit yang menjadi tumpuan pesakit luar negara. Rosli Hashim di Pangkalan Udara JBPM Subang, dekat sini, semalam.

Menurut Mohd Yunos, pihaknya setakat ini memiliki tujuh helikopter di seluruh negara.

Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya menerima pelbagai bantuan kemanusiaa­n termasuk mengangkut organ manusia untuk pemindahan.

“Ia elemen baru dalam Unit Udara JBPM yang turut memberi khidmat kemanusiaa­n untuk pesakit dan mengangkut organ manusia di hospital kerajaan. Operasi itu memerlukka­n masa dan tindak balas yang pantas,” katanya.

 ??  ?? SUBRAMANIA­M bergambar bersama Sherene pada Majlis Pelanconga­n Kesihatan Malaysia, semalam.
SUBRAMANIA­M bergambar bersama Sherene pada Majlis Pelanconga­n Kesihatan Malaysia, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia