Harian Metro

Faiz terlepas pertahan Puskas Aidil Zafuan terlepas empat perlawanan, denda RM21,000

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my Syafiq Aznan syafiq.aznan@bh.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

 Pemain Pulau Pinang itu tidak terkilan, fokus bantu Harimau Kumbang kekal dalam Liga Super

Pemenang Anugerah Puskas 2016 Mohd Faiz Subri tidak terkilan meskipun gagal untuk berada dalam senarai calon merebut anugerah gol tercantik itu tahun ini.

Senarai 10 calon penjaring gol tercantik tahun ini Kuala Lumpur: Tindakan pertahanan kebangsaan, Aidil Zafuan Abd Radzak yang cuba ‘mencari pasal’ dengan pengadil perlawanan pada aksi Kelayakan Piala Asia 2019 antara Malaysia dan Hong Kong mengundang padah apabila dia digantung empat perlawanan dan didenda AS$5,000 (RM21,000) oleh Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC).

Menerusi kenyataan dikeluarka­n Jawatankua­sa Disiplin dan Etika AFC selepas sudah diumumkan Persekutua­n Bolasepak Antrabangs­a (FIFA) dan kali ini tiada calon dari Malaysia mahupun Asia berada dalam senarai itu.

Mereka yang dicalonkan adalah Kevin-Prince Boateng dari Ghana, Alejandro Camargo (Argentina), Deyna Castellano­s (Venezuela), Moussa Dembele (Perancis), Olivier Giroud (Perancis), Aviles Hurtado (Colombia), Mario Mandzukic mesyuarat berlangsun­g kelmarin, pertahanan Johor Darul Ta’zim (Johor DT) itu dikenakan hukuman berdasarka­n peruntukan Artikel 50 Kod Disiplin dan Etika AFC atas kesalahan mencemarka­n permainan.

Kenyataan terbabit menyebut defendan diarahkan meninggalk­an padang pada minit kedua masa tambahan di separuh masa kedua namun dia tetap berada dalam kawasan permainan dalam tempoh dua minit 30 saat.

Malah, dia turut menggunaka­n kata-kata tidak sepatutnya dan menghina pengadil sebelum turut bersemuka (Croatia), Oscarine Masuluke (Afrika Selatan), Nemanja Matic (Serbia) dan Jordi Mboula (Sepanyol).

Faiz, 29, mengakui berhajat untuk mempertaha­nkan gelaran dimenangi di Zurich, Switzerlan­d, Januari lalu, namun misi dia sebenarnya adalah untuk membantu kemenangan Pulau Pinang bagi kekal dalam saingan Liga Super.

“Memang saya berusaha juga untuk menjaringk­an dengan pegawai perlawanan itu dan cuba bertindak agresif dengan mengeluark­an kata-kata sama kepada pengadil selepas tamat perlawanan.

“Jadi, berdasarka­n peruntukan Artikel 50.1 Kod Disiplin dan Etika AFC (Edisi 2017), Aidil digantung empat perlawanan dan penggantun­gan itu membabitka­n aksi bertemu Hong Kong (10 Oktober), Korea Utara (14 November) dan Lubnan (27 Mac) sementara baki penggantun­gan adalah untuk satu aksi antarabang­sa seterusnya,” katanya. gol cantik tahun ini tapi tidak terlalu berharap kerana paling penting adalah gol untuk pasukan Pulau Pinang. Saya tidak kisah asalkan dapat jaring gol bantu pasukan.

“Agak mengecewak­an sebab kedudukan Pulau Pinang ketika ini agak sukar untuk kekal dalam Liga Super tapi kami akan cuba lakukan yang terbaik dalam dua lagi perlawanan terakhir,” katanya yang hanya Kuala Lumpur: Ketua Pegawai Eksekutif Program Pembanguna­n Bolasepak Negara (NFDP) Safirul Azli Abu Bakar memandang serius gesaan bekas pemain kebangsaan Bakri Ibni apabila mengakui bersedia merangka persediaan lebih efektif buat skuad bawah 16 tahun negara (B-16).

Ia sebagai persediaan menghadapi pusingan akhir Kejohanan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) di halaman sendiri yang dijadualka­n berlangsun­g September tahun depan.

Jelasnya, dengan slot ke Piala Dunia Remaja B-17 pada 2019 menjadi sasaran, menjaringk­an dua gol liga musim ini kepada Arena Metro.

Faiz melakar sejarah apabila muncul pemain Malaysia dan Asia pertama memenangi Anugerah Puskas selepas jaringan ajaibnya yang dikatakan melanggar hukum fizik mendapat undian tertinggi peminat bola sepak seluruh dunia.

Pemain kelahiran Ayer Hitam, Kedah itu menjaringk­an gol berkenaan ketika menewaskan Pahang 3-0 dalam aksi Liga Super, 16 Februari tahun lalu.

Faiz sudah menonton video 10 gol terbaik yang dicalonkan tahun ini dan dia memilih jaringan penjaga gol Baroka-Orlando Pirates Masuluke dan penyerang Arsenal Giroud untuk bersaing merebut trofi itu.

“Pada saya jaringan penjaga gol (Masuluke) dan Giroud paling menarik,” katanya.

 ??  ?? FAIZ (kiri) tak terkilan terlepas pertahan Anugerah Puskas.
FAIZ (kiri) tak terkilan terlepas pertahan Anugerah Puskas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia