Harian Metro

Aishah berendam air mata

- Nor Ak m ar Sam udin akm ar@hm etro.com .m y

Baru setahun berlakon, Aishah Azman, 21, sudah bersedia mencabar dirinya membawakan peranan berat dan sarat dengan air mata.

Lantaran itu, Aishah dengan rasa gembira dan teruja menerima tawaran daripada pengarah Amor Rizan untuk memegang teraju utama dalam drama 20 episod yang berjudul Cinta H ati Batu. Wataknya sebagai Anith Fitriah sangat berat yang memerlukan­nya sentiasa berendam air mata. Selepas bekas tunangnya meninggal dunia, ibu bapanya memaksa Anith berkahwin dengan Dzul Ehsan (lakonan Ashraf Muslim) dengan alasan supaya dia dapat melupakan lelaki itu.

Bersetuju dengan rancangan keluargany­a namun Anith meletakkan syarat yang kesannya melukakan hatinya sendiri.

Ketika ditemui di lokasi pengggamba­ran drama itu baru-baru ini, menurut graduan Diploma Teater dari Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) ini, dia mahu membawakan watak berat kerana ingin melihat sejauh mana kemampuann­ya dalam menghayati watak sebegitu.

“Saya mahu memulakan kerjaya lakonan dengan melakonkan watak berat kerana ia satu proses pembelajar­an yang sangat bagus. Jika berjaya membawanya, saya yakin selepas ini boleh melakonkan apa saja watak yang diberikan dengan baik.

“Watak Anith sangat berat kerana dia seorang yang suka memendam perasaan dan bagi mendalami isi hati Anith, saya banyak belajar cara lakonan Nabila H uda dalam drama Dendam Aurora. Amor juga banyak memberikan tunjuk ajar dan pesannya lakonan yang bagus mestilah datang daripada ‘dalam’ agar penonton dapat sama rasa apa yang dirasakan watak itu,” katanya.

Pengalaman baru juga apabila kali pertama Aishah digandingk­an dengan Ashraf Muslim yang mempunyai pantang larang ketika berlakon.

“Amor sudah beritahu saya tiada babak bersentuha­n antara saya dengan Ashraf. Oleh itu dia mahu saya menunjukka­n segala keresahan dan kesedihan menerusi emosi agar penonton faham pergolakan yang berlaku di antara kami. Memang berat tetapi dengan kerjasama daripada semua pelakon terbabit, dapat juga saya melakonkan watak Anith dengan baik,” katanya.

Masih muda dan belum pernah menempuh alam rumah tangga, Aishah merujuk kepada ibunya cara memainkan peranan sebagai isteri dan menghadapi perceraian.

“Saya perlu ada sumber rujukan agar saya tahu arah tuju watak itu dan tidaklah ia terawang-awangan,” katanya.

Sebelum berlakon dalam Cinta H ati Batu, Aishah muncul dalam drama Bagaikan Kelip-Kelip dan Namaku Bedah.

Wajah garang

Kepada mereka yang kali pertama berjumpa Aishah pasti terdetik di hati ‘sombongnya dia’ dan adik kepada pelakon Afiq Muiz itu tidak menafikann­ya.

“Saya tahu ada yang kata saya sombong dan berlagak. Saya terima saja komen itu seadanya kerana mereka tidak betul-betul kenal siapa saya. Pada pertemuan pertama orang boleh menganggap kita apa saja dan sebab itulah wujudnya pepatah lama ‘kalau tak kenal maka tak cinta’. Karakter saya biasa saja dan agak ‘gila-gila’ cuma muka nampak serius sikit,” katanya.

Walaupun Aishah tidak mahu menumpang nama abangnya namun dia tetap mendapatka­n pendapat daripada pelakon itu untuk menjadi anak seni yang bagus dan dihormati ramai.

“Dunia seni nampak saja indah namun hakikatnya, ia beronak duri. Abang yang sudah lama berkecimpu­ng dalam industri seni tanah air sudah terlalu ‘fasih’ dengan selok-belok dan dugaan yang perlu dihadapi, jadi kenalah saya dapatkan tip daripadany­a,” katanya.

Selepas selesainya penggambar­an Cinta H ati Batu, sekali lagi Aishah akan bekerja dengan Amor dalam drama terbaru pengarah itu. Kali ini dia akan membawakan watak gadis Muslimah yang berperwata­kan lemah lembut.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia