Harian Metro

Kudapan kepingan jagung madu

- Intan Mas Ayu Shahimi imas@hmetro.com.my

Sesekali menguji kreativiti diri menggunaka­n barang sedia ada di dapur memang menyeronok­kan. Tambahan jika ada banyak lebihan barangan membuat biskut raya, baru-baru ini. Setidak-tidaknya, dapat juga menghasilk­an kudapan ringan untuk dinikmati bersama anak di depan kaca televisyen.

Bagi wanita yang mempunyai bakat memasak, mereka mungkin boleh memikirkan banyak idea menarik untuk diterjemah ke meja makan. Namun, bagi yang jarang mempunyai masa di dapur, anda sebenarnya masih berpeluang memenangi hati anak dengan gaya masakan kreatif.

Tidak kira anda pakar memasak atau tidak, tentu ramai yang arif mengenai cara menghasilk­an emping jagung madu. Kudapan ringkas daripada kepingan jagung bersalut madu ini memang popular ketika sambutan hari raya.

Ia bukan lagi resipi untuk ibu yang komited di dapur, malah boleh dicuba anak remaja, asalkan dengan pemantauan orang dewasa. Nah, asasnya kedengaran cukup mudah bukan?

Hanya tukarkan tema hidangan dan olah resipi emping jagung madu sedia ada menjadikan­nya lebih seronok dan enak untuk dinikmati.

Selain menjadi kudapan seisi keluarga, resipi ringkas ini juga sesuai dijadikan buah tangan untuk rakan dan cenderahat­i untuk majlis kenduri. Ikuti langkah penyediaan berikut.

BAHAN

1 mangkuk emping jagung

3 sudu sirap kencana 1 sudu marjerin

2 sudu gula

1 sudu kepingan cili 1 camca garam bukit

1/3 cawan kacang

1/3 cawan biji labu 1 sudu bijan hitam Cawan mini untuk mengisi adunan

CARA-CARANYA 1. Panaskan kuali dan masukkan gula, marjerin dan sirap kencana. Kacau sehingga perang keemasan. Sirap kencana boleh disediakan sendiri dengan mendidihka­n air gula hingga likat dan berwarna keemasan tetapi tidak sampai jadi karamel.

2. Masukkan garam, kacang, biji labu, bijan dan kepingan cili. Kacau rata.

3. Perlahanka­n api. Masukkan kepingan jagung dan gaul sehingga semua bahan bersalut. Padamkan api dapur.

4. Teruskan menggaul semua bahan sehingga sekata.

5. Masukkan adunan menggunaka­n camca plastik ke dalam cawan mini. Seimbangka­n setiap bahan supaya nampak cantik dan enak dimakan. Susun semua cawan mini dalam dulang pembakar dan bakar selama lima ke tujuh minit dengan suhu 1800c.

6. Siap untuk di makan

 ??  ??
 ??  ?? TIP
Anda boleh menggunaka­n apa saja jenis kacang kesukaan. Sebaik-baiknya, panggang dulu kacang secara berasingan untuk memastikan ia rangup dan enak walau disimpan untuk tempoh lama.
Pilih kepingan cili tanpa biji untuk rupa yang lebih...
TIP Anda boleh menggunaka­n apa saja jenis kacang kesukaan. Sebaik-baiknya, panggang dulu kacang secara berasingan untuk memastikan ia rangup dan enak walau disimpan untuk tempoh lama. Pilih kepingan cili tanpa biji untuk rupa yang lebih...
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? BAHAN
BAHAN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia