Harian Metro

KAMPUNG NEMO

- Mohamad Azim Fitri Abd Aziz dan Ainal Marhaton Abd Ghani am@hmetro.com.my

Kuantan

Sebut saja ikan Nemo pasti ramai yang mengaitkan hidupan laut itu dengan filem animasi popular Hollywood iaitu ‘Finding Nemo’.

Namun, tidak ramai yang pernah mendengar nama perkampung­an dasar laut dikenali Kampung Nemo apatah lagi menerokai keindahan taman laut itu melalui aktiviti menyelam.

Terletak di kedalaman antara lapan hingga 14 meter dari permukaan laut, Kampung

Nemo, Balok, di sini, pasti menjanjika­n kepuasan buat penyelam dan peminat habitat dasar laut apabila mempunyai keluasan bersaiz padang bola sepak.

Cukup sinonim dengan spesies ikan Nemo yang turut dikenali ikan badut atau

perkampung­an dasar laut itu pasti menjanjika­n pengalaman berbeza buat penggiat sukan lasak berkenaan apatah lagi ia kini sudah dikomersia­lkan syarikat korporat dan kerajaan negeri bagi mempromosi­kannya sebagai produk pelanconga­n Pahang.

Pengarah Pejabat Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC) Pahang Datuk Idros Yahya berkata, perkampung­an itu akan menjadi

destinasi baru kepada penyelam skuba, sekali gus membolehka­n mereka mempunyai pilihan untuk beriadah di dalam air.

Katanya, Kampung Nemo yang terletak kira-kira lapan kilometer dari Pantai Balok

dibangunka­n sebagai daya tarikan terbaru untuk peminat aktiviti selam skuba, sekali gus muncul sebagai produk pelanconga­n baru negeri itu.

“Justeru, beberapa langkah proaktif sudah diambil kerajaan negeri dan MOTAC Pahang dalam mengekal dan mencantikk­an perkampung­an dasar laut itu termasuk memperinda­hkan lagi kawasan di sekeliling­nya,” katanya.

Katanya, sebagai permulaan sebanyak 14 unit ‘rumah’ berbentuk segi empat sama berukuran 31 sentimeter yang menjadi tukun tiruan diperbuat daripada kombinasi beberapa bahan seperti silika, kalsium karbonat dan perlite, iaitu batu gunung berapi diletakkan di kampung berkenaan.

“Daripada jumlah itu, 10 unit perumahan PASDEC, sebuah pejabat MOTAC Pahang dan tiga inap desa yang dapat dilihat menerusi papan tanda pada setiap satu tukun.

“Kita berharap lebih banyak rumah akan dibina sama ada oleh syarikat atau individu berminat dengan anggaran kos RM3,000 satu unit dan setiap rumah itu akan diberi nama pemiliknya,” katanya.

Idros berkata, idea mewujudkan kampung itu dicetuskan Ketua Pegawai Eksekutif PASDEC Holdings Berhad Datuk Zuber Shamsuri yang mahu melaksanak­an program tanggungja­wab sosial korporat (CSR) luar daripada kebiasaan bersama MOTAC Pahang dengan bantuan rakan strategik De Rhu Beach Resort dan operator selam skuba yang berope Dive S

“Kit memp pelanc seteru kehad ini, jus ikan N langka

“Bia apakah sebena laut da khusu skuba jawapa

Belia bebera operat menyu memb untuk

itu Kata laut ya strateg menja selama penye antara

Perkampung­an dasar laut tarik penyelam tempatan,

antarabang­sa teroka ikan badut

 ??  ?? MOHAMMAD Hazrin menunjukka­n papan tanda Kampung Nemo. KALANGAN terumbu karang yang terdapat di Kampung Nemo.
MOHAMMAD Hazrin menunjukka­n papan tanda Kampung Nemo. KALANGAN terumbu karang yang terdapat di Kampung Nemo.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia