Harian Metro

MERCU TANDA TAMAN RIMBA

- Hartini Mohd Nawi hartini@hmetro.com.my

Taman Tugu fokus pemelihara­an, pemulihara­an khazanah warisan alam

muncul antara taman bertaraf antarabang­sa setanding negara luar, Taman Tugu di tengah bandar raya Kuala Lumpur ini pastinya bakal menarik perhatian ramai.

Projek Taman Tugu pula antara inisiatif tanggungja­wab sosial korporat (CSR) diketuai Khazanah Nasional Berhad dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Ia turut mendapat sokongan pelbagai pihak termasuk Kementeria­n Wilayah Persekutua­n, Kementeria­n Sumber Asli dan Alam Sekitar, Unit Perancang Ekonomi (EPU), Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS), Institut Penyelidik­an Perhutanan Malaysia (FRIM), Persatuan Alam Sekitar Malaysia (MNS) dan Institut Arkitek Landskap Malaysia (ILAM).

Lebih membanggak­an projek berkenaan dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, baru-baru ini.

Secara keseluruha­nnya taman hutan bandar seluas 27 hektar itu memberi fokus kepada pemelihara­an dan pemulihara­an khazanah warisan alam.

Kawasan di sekitar Tugu Negara seperti Taman Botani Perdana hingga KL Sentral akan dihubungka­n dengan laluan pejalan kaki yang dihiasi pelbagai jenis flora dan fauna.

Selain kewujudan Khazanah ILMU yang membabitka­n pembanguna­n pusat pembelajar­an dan inovasi. dalam mempromosi­kan penambahba­ikan kualiti udara menerusi pengalaman, perundinga­n, kepakaran dan keupayaan yang luas.

Selain itu, fokus MyCAS turut tertumpu pada perkongsia­n maklumat, pengetahua­n, penyelidik­an, penerbitan serta mempromosi Tahir, orang ramai sama ada berkumpula­n atau individu dialu-alukan menyertai pertanding­an itu.

“Anda berpeluang merancang rekaan bangku dan gazebo inovatif untuk ditempatka­n di Taman Tugu.

“Oleh itu rebut peluang keemasan ini dan ketengahka­n bakat dan kreativiti anda,” katanya di Fakulti Rekabentuk dan Senibina, Universiti Putra Malaysia (UPM), baru-baru ini.

Dr Osman berkata tarikh tutup penyertaan pada 16 Oktober ini.

Keterangan lanjut layari portal pertanding­an: www. ilamalaysi­a.org/greenovati­on dialog bagi menyokong udara berkualiti dalam negara.

Pada 2016, bilangan anggota MyCAS yang aktif dicatatkan sekitar 300 orang dan terdiri daripada ahli akademik, penyelidik, organisasi kerajaan, pengamal industri, pelajar serta sukarelawa­n.

 ??  ?? CAA mengetuai misi serantau Asia membabitka­n
kualiti udara yang baik dan sihat dengan objektif utama untuk mengurangk­an
pencemaran udara dan pelepasan gas rumah hijau.
CAA mengetuai misi serantau Asia membabitka­n kualiti udara yang baik dan sihat dengan objektif utama untuk mengurangk­an pencemaran udara dan pelepasan gas rumah hijau.
 ??  ?? Anda berpeluang merancang rekaan bangku dan gazebo inovatif untuk ditempatka­n di Taman Tugu
Anda berpeluang merancang rekaan bangku dan gazebo inovatif untuk ditempatka­n di Taman Tugu
 ??  ?? NAJIB berucap ketika merasmikan Projek Taman Tugu.
NAJIB berucap ketika merasmikan Projek Taman Tugu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia