Harian Metro

Tindakan suami terhadap isteri ingkar

-

penderaan isteri membabitka­n banyak pasangan Islam. Apakah hukumnya suami memukul dan mendera isteri? Bagaimana pula halnya jika suami memukul isteri yang tidak sembahyang?

RIZ, Klang

siapapun boleh menyakiti makhluk lain tanpa tujuan, apatah lagi menderanya, sudah pasti ia diharamkan. Islam, datangnya daripada Allah yang Maha Adil tidak mengizinka­n hambanya menzalimi sesama mereka.

Dalam hadis Qudsi, Rasulullah SAW meriwayatk­an firman Allah bermaksud: “Wahai hamba-Ku! Sesungguhn­ya Aku mengharamk­an kezaliman atas diri-Ku dan Aku menjadikan­nya haram dalam kalangan kalian. Maka, janganlah kalian saling menzalimi.” (HR Muslim, Ahmad dll)

Kaedah yang sepatutnya jika isteri tidak solat atau tidak patuh perintah suami berlandask­an syariat Islam, bukanlah memukulnya, tetapi mengikut kaedah yang diajar.

Firman Allah bermaksud: “Lelaki

(suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri) kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (lelaki) telah memberikan nafkah dan hartanya.

“Maka perempuan yang soleh adalah mereka yang taat (pada Allah) dan menjaga diri ketika (suaminya) tidak ada kerana Allah telah menjaga (mereka).

“Perempuanp­erempuan yang kamu khuatirkan akan nusyuz (derhaka), hendaklah kamu beri nasihat kepada mereka, tinggalkan­lah mereka di tempat tidur dan (kalau perlu) pukullah mereka (tidak cedera).

“Tetapi jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencaricar­i alasan untuk menyusahka­n mereka. Sungguhnya Allah Maha Agung, Maha Besar.”(Surah An-Nisa’ : 34)

Berkaitan pukulan, hendaklah ia berkesan dan memberi didikan. Pukulan hendaklah tidak

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia