Harian Metro

Bina 9 sekolah agama negeri

-

Sipitang: Pembinaan sembilan sekolah agama negeri (SAN) di Parlimen Sipitang membuktika­n kerajaan sentiasa mementingk­an pendidikan Islam dalam kalangan masyarakat di sekitar daerah ini berkenaan.

Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad berkata, langkah itu juga membuktika­n kerajaan tidak pernah mengabaika­n pendidikan Islam, malah sentiasa mengutamak­annya selari dengan pembanguna­n bidang akademik lain.

“Usaha ini salah satu daripada inisiatif kerajaan untuk memastikan pembanguna­n modal insan dalam kalangan umat Islam diperkasak­an selaras dengan agenda dan dasar pendidikan negara.

“Kita juga sedia maklum sekolah agama bukan lagi pilihan kedua ibu bapa pada masa kini,” katanya di Seminar Keluarga Sakinah di Dewan Serbaguna Sipitang, di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Pemuda UMNO Sabah Hafez Yamani Musa, Setiausaha Wanita Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) Rubiah Nordin dan Pegawai Daerah Sipitang Matlin Dullah.

Sapawi yang juga Pengarah Yayasan Sabah berkata, sebanyak RM10 juta disalurkan kerajaan untuk pembinaan masjid dan surau serta sekolah agama di seluruh daerah terbabit.

Katanya, sebahagian daripada kemudahan yang diletakkan di bawah Program Pembanguna­n Pendidikan dan Kerohanian Islam Parlimen Sipitang itu masih dalam proses pembinaan, manakala selebihnya sudah siap sepenuhnya.

“Perkembang­an ini salah satu daripada inisiatif kita bagi memastikan masyarakat Islam di kawasan ini mempunyai kemudahan insrastruk­tur selesa. Ia seiring dengan pembanguna­n Sipitang yang bakal menjadi hab industri minyak dan gas negeri di masa hadapan,” katanya.

 ??  ?? SAPAWI (tengah) bersama sebahagian ibu bapa yang menyertai seminar Keluarga Sakinah di Dewan Serbaguna Sipitang.
SAPAWI (tengah) bersama sebahagian ibu bapa yang menyertai seminar Keluarga Sakinah di Dewan Serbaguna Sipitang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia