Harian Metro

103 permohonan LKU lulus

- Ibrahim Isa ibrahim@hmetro.com.my

Seremban: Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan meluluskan 103 permohonan Lesen Khas Umrah (LKU) kepada syarikat pengendali ibadat itu.

Timbalan Menterinya, Datuk Mas Ermieyati Samsudin berkata, jumlah itu daripada 132 permohonan diterima dan yakin banyak lagi syarikat pengendali yang belum membuat permohonan.

“Kerajaan bersetuju memberi tempoh tiga bulan sehingga Disember depan

Cemburu dan syak wasangka kerana suami tidak pulang selama dua hari dipercayai punca seorang lelaki berusia 28 tahun mati ditikam isterinya dengan pisau pemotong sayur di sebuah rumah di Taman Pertama Indah, Sungai Abong jam 2 petang, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Muar Asisten Komisioner Zaharudin Rasip berkata, suspek yang berusia 17 tahun dikatakan menghubung­i majikan serta ibu bapa mangsa sebelum bertemu suaminya di rumah yang dijadikan stor oleh majikan mangsa yang juga peniaga ayam di Pasar Awam Muar.

Menurutnya, pada mulanya berlaku pertengkar­an antara mereka sebelum bergelut menyebabka­n suspek dikatakan tertikam mangsa menggunaka­n pisau pemotong sayur sepanjang 21 sentimeter. kepada syarikat pengendali untuk memohon lesen serta memberi pengecuali­an yuran proses dan lesen.

“Orang ramai diingatkan tidak panik untuk membuat pembatalan pakej yang dibeli kerana proses kelulusan sedang dijalankan terhadap 103 syarikat yang mengemukak­an permohonan itu,” katanya pada sidang media selepas majlis amanat Puteri

Katanya, siasatan awal mendapati suspek dikatakan mengacukan pisau terhadap mangsa dipercayai hanya sebagai ugutan sebelum berlaku pergelutan antara mereka menyebabka­n mangsa ditikam di bahagian dada kanan.

“Hasil siasatan awal terhadap suspek mendapati wanita berkenaan dikatakan UMNO di Wisma UMNO, semalam.

Menurut Mas Ermieyati, semua syarikat pengendali umrah perlu memohon lesen itu bagi membolehka­n syarikat beroperasi secara sah.

Beliau berkata, syarikat perlu mengikuti kursus khas ditetapkan untuk mendapatka­n lesen dan ia bukan hanya membabitka­n kakitangan tetapi juga ahli lembaga bertengkar dengan suaminya kerana cemburu dan syak wasangka apabila mangsa tidak pulang ke rumah selama dua hari.

“Suspek mengesyaki suaminya menyembuny­ikan sesuatu apabila tidak pulang ke rumah selama dua hari menyebabka­n berlaku pertengkar­an yang mengakibat­kan pergelutan pengarah (ALP).

“Saya berharap syarikat terbabit mematuhi peraturan ditetapkan untuk membolehka­n perkhidmat­an mereka dapat dilaksanak­an,” katanya.

Orang ramai juga boleh membuat semakan status syarikat pemegang lesen LKU di laman web kementeria­n untuk pengesahan sebelum berurusan. antara mereka.

“Ketika tiba di lokasi selepas mendapat maklumat daripada orang awam, polis menemui mangsa terbaring di ruang tamu manakala isterinya yang dalam keadaan ketakutan menangis di kawasan berhampira­n,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar, semalam. Pesawat ringan GT500 Microlight yang terhempas ketika melakukan penerbanga­n di Aerodrome Sungai Rambai, kelmarin, disahkan berlepas tanpa kebenaran daripada menara kawalan Jabatan Penerbanga­n Awam

(DCA).

Ketua Polis negeri Datuk Abd Jalil Hassan berkata, pihaknya dimaklumka­n DCA tidak menerima sebarang maklumat mengenai pelepasan penerbanga­n pesawat berkenaan yang dipandu Yen Yoon Fah, 53, dari Aerodrome Sungai Rambai pada hari kejadian (Sabtu).

“Siasatan dan semakan dijalankan DCA mendapati tiada permohonan dibuat untuk menerbangk­an pesawat berkenaan.

Bagaimanap­un, semakan dilakukan mendapati juruterban­gnya mempunyai lesen.

“Kami (Ibu Pejabat Polis Kontinjen Melaka) akan membantu polis Johor melengkapk­an siasatan memandangk­an pelepasan dilakukan di daerah Jasin manakala siasatan berkaitan aspek teknikal dijalankan DCA,” katanya pada sidang media Program Hari Sukan Negara Peringkat IPK Melaka, semalam.

Abdul Jalil berkata, pihaknya dimaklumka­n pembantu juruterban­g, Mohd Shahrul Shafiri, 35, yang juga anggota

Pasukan Gerakan Am (PGA) Polis Diraja Malaysia (PDRM) kini dirawat di Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar, dan dilaporkan dalam keadaan stabil.

 Lelaki mati ditikam isteri syak suami sembunyika­n sesuatu

 ??  ?? MAS Ermieyati bersama wakil Puteri UMNO melaungkan kata-kata semangat ketika hadir ke Majlis Perjumpaan Puteri UMNO Cawangan-Cawangan Seluruh Negeri Sembilan di Wisma UMNO Negeri Sembilan.
MAS Ermieyati bersama wakil Puteri UMNO melaungkan kata-kata semangat ketika hadir ke Majlis Perjumpaan Puteri UMNO Cawangan-Cawangan Seluruh Negeri Sembilan di Wisma UMNO Negeri Sembilan.
 ??  ?? ZAHARUDIN (kanan) menunjukka­n gambar pisau pemotong sayur yang digunakan seorang wanita untuk menikam suaminya dalam kejadian di Taman Pertama Indah, Sungai Abong, kelmarin.
ZAHARUDIN (kanan) menunjukka­n gambar pisau pemotong sayur yang digunakan seorang wanita untuk menikam suaminya dalam kejadian di Taman Pertama Indah, Sungai Abong, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia