Harian Metro

Penduduk mengeluh bekalan air putus

-

Beaufort:“Sudah lebih dua minggu bekalan air terganggu dan kami terpaksa bergantung pada bekalan air daripada jiran. Itu pun hanya bertahan beberapa jam sebelum terputus semula,” kata Salaminah Mohamat, 31, penduduk Kampung Lubak, di sini, semalam.

Tambah Salaminah, gangguan bekalan air yang dihadapi penduduk menyukarka­n mereka untuk melakukan kerja rutin harian di rumah.

“Sejak 26 September lalu, kami sudah tidak menerima bekalan air dan kami fikir ada kerosakan pada meter.

“Tapi sejak seminggu ini, gangguan bekalan air terlalu kerap dan jiran saya pun mengalami masalah sama,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurut Salaminah, aduan sudah dibuat beberapa kali kepada Jabatan Air di Beaufort namun sehingga kini tiada tindakan diambil.

“Berikutan masalah itu, kami hanya dapat menggunaka­n air untuk memasak dan mandi saja,” katanya.

Sehubungan itu, Salaminah berharap, masalah air di daerah itu dapat diselesaik­an dengan secepat mungkin supaya penduduk sekitar daerah ini tidak lagi terbeban dengan masalah sama.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) Datuk Ir Wilis Ansoi berkata, loji lama yang ada sekarang hanya beroperasi dengan satu pam air memandangk­an tiga pam yang lain rosak.

Kerosakan itu menyebabka­n seluruh penduduk sekitar daerah ini mengalami masalah kekurangan bekalan air sejak seminggu lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia