Harian Metro

Selangor tarik tauliah Zamihan

- Iskandar Shah Mohamed iskandar@hmetro.com.my

Sultan Selangor Sultan Sharafuddi­n Idris Shah berkenan supaya Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) menarik balik tauliah mengajar dan membatalka­n keahlian Presiden Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (Aswaja) Dr Zamihan Mat Zain sebagai ahli Jawatankua­sa Tauliah Negeri Selangor.

Setiausaha Dewan Diraja Selangor Hanafisah Jais berkata, perkenan baginda diputuskan selepas berbincang dengan Dewan Diraja Selangor mengikut peruntukan Peraturan 17, Peraturan-peraturan Tauliah (Negeri Selangor) 2008.

“Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor berkenaan MAIS menarik balik tauliah mengajar Dr Zamihan serta membatalka­n keahlian beliau sebagai Jawatankua­sa Tauliah Negeri Selangor di bawah peruntukan Peraturan 4 di dalam peraturan sama.

“Tindakan ini adalah susulan satu ceramah disampaika­n Dr Zamihan yang mengandung­i perkataan bersifat rasis, kurang beradab dan kritikan melampau terhadap institusi diraja. Tambahan pula, ia disampaika­n di Masjid Diraja dan ceramah itu tidak sepatutnya berlaku,” katanya pada kenyataan, semalam.

Berikutan itu, menurut (Negeri Selangor) 2008 beliau, baginda menitahkan dan Peraturan-Peraturan dua perkara harus dilaksanak­an Masjid dan Surau (Negeri Selangor) dan dikuatkuas­akan 2017 dipatuhi. oleh semua pengurusan “Kedua, penggunaan masjid serta surau di Selangor. pembesar suara untuk ceramah dan kuliah perlu dihadkan

“Pertama, membuat rakaman hanya di dalam bangunan video bagi setiap ceramah masjid serta surau dan kuliah yang diadakan dan tidak di luar kawasan di seluruh kecuali laungan azan serta masjid serta surau, bacaan ayat suci al-Quran. bagi merekod dan “Larangan ini bagi memelihara memantau setiap imej agama Islam isi kandungan yang mementingk­an kesejahter­aan ceramah supaya masyarakat secara peruntukan undang-undang keseluruha­nnya,” katanya.

Peraturan-Peraturan Menurut Hanafisah, Sultan Sharafuddi­n turut bertitah mengingatk­an semua rakyat Tauliah untuk menghormat­i prinsip utama yang terkandung dalam Perlembaga­an Persekutua­n demi kestabilan dan keamanan negara.

 Sultan titah rakam semua video kuliah, had pembesar suara ceramah dalam surau, masjid

 ??  ?? DR Zamihan
DR Zamihan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia