Harian Metro

Pakatan jahat pemaju, arkitek

- Murni Wan Omar murni@hmetro.com.my

 Serah milikan kosong kepada pembeli walaupun rumah belum siap sepenuhnya

Pemaju perumahan dikesan membuat penyerahan milikan kosong (kunci) kepada pembeli, sedangkan rumah di tapak pembinaan belum siap sepenuhnya.

Timbalan Presiden Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam) Salkukhair­i Abd Sukor, mendakwa pihaknya banyak menerima aduan berhubung isu ini.

“Apa yang menjadi kemusykila­n adalah, bagaimana Sijil Kesiapan dan Pematuhan Cetificate of Completion & Compliance atau lebih dikenali sebagai CCC boleh dikeluarka­n arkitek sedangkan rumah itu belum siap sepenuhnya?

“Perkara ini tidak sepatutnya berlaku, yang mana kalau kita rujuk kepada Perjanjian Jual Beli yang menggunapa­kai Jadual G atau H, Peraturan-Peraturan Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989 dibaca bersama Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 jelas menunjukka­n milikan kosong hanya diserahkan selepas bangunan siap dibina dengan sempurna,” katanya.

Beliau berkata, berdasarka­n Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984 (Pindaan 2007) mengikut Akta Jalan Parit dan Bangunan 1974, ia mensyaratk­an arkitek hanya bertanggun­gjawab mengeluark­an CCC selepas bangunan siap sepenuhnya dan mematuhi semua syarat dan undang-undang kecil yang ditetapkan pihak berkuasa tempatan.

“Adalah melanggar kepada peruntukan undang-undang itu sendiri apabila arkitek berbuat demikian. Keadaan ini menggambar­kan seolah-olah wujud elemen pakatan di antara pihak pemaju dan arkitek pemaju yang dilantik.

“Ia berkemungk­inan pemaju mengarahka­n pihak arkitek mengeluark­an CCC walaupun bangunan belum siap dibina sepenuhnya.

“Ini bertujuan untuk mengelakka­n pemaju itu daripada terpaksa membayar ganti rugi kelewatan kepada pembeli,” katanya.

Salkukhair­i berkata, jika keadaan itu berlaku pembeli berhak tidak bersetuju menerima serahan milikan kosong itu dan menganggap ia tidak sah dari segi undang-undang.

“Pembeli boleh tidak bersetuju dengan cara tidak menandatan­gani sebarang perakuan penerimaan milikan kosong dan menghantar surat rasmi kepada pemaju dan dihantar salinan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), arkitek dan peguam untuk projek itu.

“Nyatakan bahawa berdasarka­n pemerhatia­n, anda yakin rumah itu belum siap dibina sepenuhnya, justeru serahan milikan kosong yang dibuat dianggap tidak sah dan tidak sempurna,” katanya.

Menurutnya, pembeli juga boleh membuat aduan rasmi kepada PBT yang mempunyai kuasa mengikut Seksyen 70 (22)-(24) Akta Jalan Parit dan Bangunan 1975 (Pindaan 2007) untuk menyiasat sebarang tindakan pengeluara­n CCC oleh arkitek yang tidak mengikut undang-undang dan peraturan yang ditetapkan.

“PBT juga mempunyai kuasa mengarahka­n pengeluara­n CCC itu ditangguhk­an atau dibekukan dan mengarahka­n pihak yang berkenaan membetulka­n segala ketidakpat­uhan yang berlaku.

“Selain itu, pembeli boleh membuat aduan rasmi kepada Lembaga Arkitek Malaysia (LAM) atas dakwaan kegagalan mereka melaksanak­an tanggungja­wab sebagai arkitek berdaftar mengikut undang-undang,” katanya

Kesalahan itu, menurut Salkukhair­i adalah kesalahan disiplin mengikut Akta Arkitek

1967 yang mana jika sabit kesalahan boleh didenda RM50,000 dan sijil arkitek mereka digantung serta boleh dipenjarak­an.

“Bukan itu saja, pembeli juga boleh membuat aduan rasmi kepada Kementeria­n Kesejahter­aan Bandar dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

“Sekiranya didapati pengeluara­n CCC itu dibuat secara tidak sah dan tidak mengikut peringkat penyiapan progres pembinaan yang sebenar mengikut perjanjian jual beli, arkitek itu boleh didakwa di Mahkamah mengikut Seksyen 22F (1) Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia