Harian Metro

GEMEN SARUN UNIFO

- Zuliaty Zulkiffli am@hmetro.com.my

Yan

“Sememangny­a agak gementar memulakan tugas sebagai Pegawai Bomba Bantuan (PBB) bermula 1 November ini kerana masih banyak kekurangan yang belum diperbaiki lagi untuk menjadi anggota bomba,” kata Nabila Mohd Basir, 18.

Walaupun seorang wanita namun dia akan membuktika­n kebolehann­ya dengan apa yang dipelajari sepanjang kursus latihan selama 10 hari di Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Yan, di sini.

Nabila yang meminati pakaian beruniform ketika di sekolah menengah tidak menyangka terpilih sebagai PBB dan akan bertugas di BBP Amanjaya Sungai Petani, awal bulan depan.

Katanya, tugas sebagai pasukan penyelamat memang agak mencabar, lebih-lebih lagi ketika menyelamat­kan orang ramai daripada kebakaran, kemalangan dan insiden di luar jangka yang memerlukan masa yang pantas dan cepat.

“Saya akan lakukan yang terbaik dan tidak mahu mensia-siakan peluang ini,” katanya ketika ditemui selepas perasmian Majlis

 Gadis 18 tahun anta sebagai Pegawai Bom tidak sabar mulakan

Pentauliah­an PBB Siri 1/2017 di BBP Yan, di sini, semalam.

Nabila terpilih sebagai tiga peserta terbaik daripada 61 PBB yang terpilih, malah dia tidak pernah menyesal memilih kerjaya itu kerana impian mereka tercapai untuk menyertai pasukan beruniform itu.

Selain itu, Pegawai PBB terbaik keseluruha­n, Muhammad Saufian Ahmad Shuhaimi, 25, sebelum ini bertugas sebagai anggota polis bantuan di Klang,

Selangor dan mahu

 ??  ?? PEGAWAI bomba dan pelatih PBB yang terpilih dalam Majlis Pentauliah­an PBB Siri 1/2017 di BBP Yan, di sini, semalam.
PEGAWAI bomba dan pelatih PBB yang terpilih dalam Majlis Pentauliah­an PBB Siri 1/2017 di BBP Yan, di sini, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia