Harian Metro

‘Tergamak lebur setia kawan’

- Jugjet Singh jugjet@nst.com.my Sukhairi Thani sukhairi@bh.com.my

 Fitri terkilan corak permainan kasar Pakistan selepas gagal perdaya Malaysian Tigers

Kehadiran semula Fitri Saari ke pangkuan skuad negara membawa tuah buat Malaysia apabila pemain itu menjana kemenangan 3-2 ke atas Pakistan di peringkat round robin Piala Asia di Dhaka, Bangladesh, semalam.

Fitri muncul ‘jeneral’ pasukan di tengah padang dan walaupun gembira dengan Kuala Lumpur: Pelumba Moto3 negara, Adam Norrodin menyifatka­n sirkit Phillip Island antara trek mencabar dan dia perlu berani mengharung­i 12 selekoh yang lebar dan memerlukan kelajuan itu sekiranya mahu meraih keputusan memberangs­angkan, hujung minggu ini.

Pada musim pertamanya tahun lalu, pelumba SIC Racing Team itu berjaya menamatkan saingan di Grand Prix (GP) Australia dengan menduduki tempat ke-11 selepas sesi asal perlumbaan terganggu susulan insiden kemalangan.

Keputusan diraih Adam di trek berhampira­n pantai itu juga yang terbaik untuknya musim lalu selepas turut menamatkan perlumbaan di kedudukan sama di GP Argentina, April tahun lalu.

Selepas setahun, Adam kembali ke Phillip Island dan kali ini menyatakan dia lebih yakin menghadapi perlumbaan ketiga terakhir sebelum musim 2017 menutup tirainya kemenangan itu, terselit juga rasa kecewanya apabila Pakistan dilihat lebih gemar mengasarin­ya dan rakan sepasukan lain berbanding usaha mendapatka­n bola.

“Ia perlawanan yang sukar apatah lagi selepas Pakistan bermain dengan kasar gara-gara gagal memperdaya­kan kami dengan skil yang cuba mereka persembahk­an.

“Ia sesuatu yang amat menyedihka­n kerana ini bukanlah cara sebenar permainan skuad di Asia. Semangat setia kawan dalam kalangan di GP Valencia, 12 November nanti.

“Trek di sini sangat menarik,” kata Adam.

“Ia sangat lebar dengan banyak selekoh yang pantas, jadi kami perlu berani dan saya menyukainy­a.

“Tahun lalu, saya meraih keputusan yang baik di sini, salah satu yang terbaik tetapi itu ketika musim pertama saya di mana saya tidak banyak pemain Asia dileburkan Pakistan hanya kerana mereka mahu mendapatka­n mata menerusi kemenangan,” kata Fitri.

Sebelum ini, Fitri terpaksa pulang ke Malaysia selepas mendapat khabar anaknya, Adam Zafran dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Selayang kerana jangkitan kuman di paru-parunya namun dia kembali menjejakka­n kaki ke Dhaka selepas keadaan Adam semakin stabil.

Lebih menarik, Fitri muncul wira negara menerusi gol mengetahui tentang selok belok litar ini.

“Sekarang, saya lebih berkeyakin­an dan motosikal juga berfungsi dengan baik. Sudah pasti akan terdapat kelompok pelumba yang besar dalam perlumbaan nanti kerana tidak mempunyai ruang banyak untuk melepasiny­a.

“Ia akan menjadi satu perlumbaan yang menarik nanti.” kemenangan yang dijaringka­n selepas menyempurn­akan penalti.

“Saya sentiasa memantau perkembang­an kesihatan Adam. Jika dia semakin pulih, saya akan terus menyumbang­kan tenaga saya buat Malaysia,” katanya.

Fitri turut tercedera selepas dirempuh pemain Pakistan hingga pipinya yang luka, terpaksa dibalut bagi membolehka­nnya terus beraksi.

Abangnya, Faizal turut mengalami kecederaan hingga mengakibat­kan mulutnya

Untuk rekod, Adam kini berada di kedudukan ke-20 keseluruha­n, berkongsi 29 mata dengan pelumba dari Perancis, Jules Danilo sambil Juan Mir dari Sepanyol mengunggul­i carta Moto3 dengan 271 mata.

Selepas GP Australia, pusingan ke-17 musim 2017 dijadual berlangsun­g di Litar Antarabang­sa Sepang, 29 Oktober ini. berdarah dan terpaksa dirawat di tepi padang.

Malaysia dijadual bertemu India yang berada di ranking keenam dunia hari ini dan kemenangan bakal menjamin tempat buat skuad negara ke final.

Semalam, Pakistan membuka jaringan menerusi Umar Bhutta pada minit pertama permainan dan Malaysia menyamakan kedudukan menerusi pukulan sudut penalti Razie Rahim pada minit ke-10.

Namun, Pakistan kembali mendahului permainan menerusi Muhammad Yaqoob selang sembilan minit kemudian sebelum jaringan daripada Shahril Saabah (m-25) memberi nafas lega buat pasukan negara.

Fitri meletakkan Malaysia di depan pada minit ke-34 menerusi pukulan penalti selepas penjaga gol Pakistan, Mazhar Abbas melemparka­n ‘pad’ ke arah perut Haziq Samsul.

Haziq dibawa ke tepi padang, namun Malaysia mampu mengekalka­n keputusan 3-2 bagi mencerahka­n peluang untuk beraksi di pentas final.

 ??  ?? ADAM tekad baiki keputusan di sirkit Phillip Island.
ADAM tekad baiki keputusan di sirkit Phillip Island.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia