Harian Metro

Solat jamak, qasar lebih seminggu

-

yang dalam perjalanan melebihi empat hari tidak boleh melakukan solat jamak dan qasar. Bagaimana pula halnya jika perjalanan itu mengambil masa lebih seminggu, tetapi tidak tinggal setempat iaitu dua hari di tempat pertama, dua hari di tempat kedua dan dua hari lagi ke tempat lain sebelum balik ke tempat asal. Contohnya bagi orang yang melancong ke luar negara?

LIA, Shah Alam

adalah kewajipan walaupun ketika dalam perjalanan atau bermusafir. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “...dan jika kalian bermusafir bumi (melakukan perjalanan) maka tidak ada dosa bagi kalian untuk mengqasar solat.” (Surah An-Nisa: 101)

Mengikut pandangan mazhab Syafie, sunat mereka yang bermusafir melakukan jamak dan qasar selagi mereka bermusafir atau dalam perjalanan yang melebihi dua marhalah (lebih 89km).

Syarat seterusnya tidak menetap atau berniat menetap di sesuatu kawasan semasa permusafir­an lebih daripada tiga hari dan malamnya. Tiga hari yang dimaksudka­n ialah tidak termasuk hari perjalanan. Contohnya, seseorang ketika perjalanny­a mengambil masa dua hari dan ia berehat di suatu kawasan selama dua hari dan meneruskan perjalanan ke tempat yang lain, boleh melakukan jamak dan qasar sepanjang perjalanan dan tempat rehat. Wallahuakl­am.

berkahwin dengan lelaki yang cacat sebelah matanya dan hanya bekerja kampung. Ini menyebabka­n ibu bapa saya tidak menyukainy­a dan sering memalukan kami sekeluarga di depan jiran. Adakah wajar saya menjauhkan diri daripada keluarga, termasuk ibu bapa, kerana mereka sering menghasut saya meminta cerai dengan memberi pelbagai alasan memburukka­n suami saya?

MAS, Rompin

beberapa hukum yang berkaitan persoalan mengumpat. Begitu juga persoalan yang berkaitan ketaatan kepada ibu bapa. Perbuatan memandang hina dan memalukan seseorang

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia