Harian Metro

Bina lorong basikal di KL

Laluan khas berwarna biru di atas jalan raya sejauh 6km bernilai RM4 bilion

- Siti Fatimah Nasir am@hmetro.com.my

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bersama Pasukan Petugas Khas Pemudahcar­a Perniagaan (PEMUDAH) dan InvestKL akan mewujudkan lorong basikal pertama di atas jalan raya pada bulan hadapan sebagai langkah mengurangk­an kesesakan lalu lintas di ibu kota menjelang 2020.

Bagi tujuan itu, DBKL bersama PEMUDAH dan InvestKL memperuntu­kkan hampir RM4 bilion untuk mewujudkan lorong basikal berkenaan.

Timbalan Pengarah Kanan Jabatan Kejurutera­an Awam dan Jabatan Pengangkut­an Bandar DBKL, Sabudin Mohd Salleh berkata, pihaknya akan mengecilka­n lorong lalu lintas yang ada dengan mewujudkan satu lorong basikal khas di Menara One, Jalan Raja Laut sehingga Jalan Raja Abdullah, di sini.

“Sebagai sebuah negara maju, adalah perlu untuk kita membina sebuah lorong basikal yang bersaiz 1.5 meter di atas jalan raya bagi menggalakk­an lebih ramai warga kota menggunaka­n basikal untuk ke sesuatu destinasi.

“Melihat kepada kesesakan yang berlaku di ibu negara, kita sudah membuat kajian dan pembinaan lorong basikal di atas jalan raya langkah terbaik bagi mengurangk­an kesesakan lalu lintas menjelang 2020 nanti,” katanya ketika ditemui pada sesi lawatan kedutaan Amerika Latin ke Pusat Pengurusan Pengangkut­an (ITIS) di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Eksekutif Pengurusan Projek DBKL Datuk Mahadi Che Ngah, Pengerusi Eksekutif Grand Paradise Holdings Sdn Bhd Pardip Kumar Kukreja, Timbalan Pengarah Bahagian Pengangkut­an Bandar DBKL Steven Tan serta tujuh wakil kedutaan dari Amerika Latin dan Utara membabitka­n Argentina, Brazil, Kanada, Ecuador, Mexico, Uruguay dan Cuba.

Sabudin berkata, pihaknya akan membina enam kilometer (km) laluan basikal di atas jalan raya berkenaan yang berwarna biru serta tertera logo basikal di atasnya.

“Pembinaan lorong basikal di atas jalan raya diwujudkan untuk memberi kemudahan kepada orang awam menggunaka­n basikal untuk ke suatu destinasi tanpa gangguan. “Selain itu, ia bukan saja mengurangk­an kesesakan lalu lintas di beberapa jalan utama, malah menjimatka­n masa daripada terperangk­ap dalam kesibukan jalan berkenaan,” katanya.

 ?? FOTO: ASYRAF HAMZAH ?? PARDIP (kanan) memberi taklimat kepada duta dari Kedutaan Amerika Latin yang membuat lawatan ke Pusat Pengurusan Pengangkut­an (ITIS), Seri Kembangan.
FOTO: ASYRAF HAMZAH PARDIP (kanan) memberi taklimat kepada duta dari Kedutaan Amerika Latin yang membuat lawatan ke Pusat Pengurusan Pengangkut­an (ITIS), Seri Kembangan.
 ??  ?? SABUDIN
SABUDIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia