Harian Metro

Perbetul masalah lalu

 Kerajaan buat keputusan tak popular demi kebaikan rakyat

- Kuala Lumpur

Kota Tinggi: Pelaburan di Kompleks Petroleum Bersepadu Pengerang (PIPC), di sini, dijangka menjana pendapatan kasar RM8.3 bilion menjelang 2020 dengan sumbangan terbesar diperoleh daripada inisiatif Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC).

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, sehingga September lalu, PIC yang juga projek pelaburan terbesar PETRONAS dibangunka­n di PICC sudah mencapai 77 peratus kemajuan.

Malah katanya, dengan pelancaran Loji Kojana Pengerang (PCP) dan Terminal Regafikasi 2 (RTG2), ia bakal melengkapk­an pembanguna­n kompleks bersepadu berkenaan apabila beroperasi sepenuhnya pada suku pertama 2019.

“Prasarana kritikal sudah pun lengkap, sedia untuk memulakan operasi bersepadu seawal suku pertama tahun hadapan sebagai persediaan

Bajet 2018 akan terus dipacu dengan mengambil keutamaan kepentinga­n rakyat serta memperbetu­lkan masalah lalu, sekali gus menjadikan Malaysia lebih kuat serta berdaya saing di semua peringkat.

Dalam satu kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang bertajuk Visi Ekonomi Saya

Untuk Malaysia menjelaska­n kerajaan terpaksa membuat keputusan sukar walaupun tidak popular. “Selepas saya mengambil alih jawatan pada 2009, keputusan sukar yang kita ambil tidak selalunya popular, tetapi perlu dan keputusan ini sudah melindungi Malaysia daripada kesan teruk kemeleseta­n serta pergolakan ekonomi global.

“Kita sudah bertindak sebagai kerajaan yang bertanggun­gjawab, sentiasa berusaha melindungi rakyat dan menjaga kebajikan serta menyokong operasi loji penapisan minyak dan perekah wap sedikit masa lagi.

“Beberapa bulan lalu, dua daripada enam kemudahan sokongan kompleks ini sudah memulakan proses pentauliah­an, merangkumi RGT2 dan PCP yang menjadi mercu tanda penting PIC,” katanya pada majlis perasmian Loji Kojana Pengerang keselamata­n mereka,” katanya, semalam.

Najib berkata, dalam beberapa hari lagi beliau akan membentang­kan Bajet 2018 di mana inisiatif baru serta beberapa pengumuman penting akan disampaika­n untuk manfaat seluruh rakyat.

“Bajet ini akan terus dipacu oleh matlamat saya untuk memperbetu­lkan masalah lalu dan menjadikan negara ini lebih kuat, lebih berdaya saing di dalam serta luar negara.

“Kerajaan sentiasa berusaha mewujudkan negara yang dapat memberi perlindung­an kepada mereka yang lemah dan bersifat adil kepada semua. Malaysia di mana tiada sesiapa akan ketinggala­n,” katanya.

Beliau berkata, sebelum ini beberapa masalah membelengg­u negara termasuk isu legasi yang serius sehingga mengakibat­kan rakyat sengsara akibat gagal menyaingi inflasi.

Menurutnya, sebelum ini juga negara terlalu bergantung kepada minyak, gas dan komoditi manakala pembanguna­n negara tidak sama rata.

“Negeri seperti Sabah dan Sarawak termasuk negeri di dan Terminal Regafikasi 2 (RGT2) di PIC, Pengerang, di sini, semalam. Teks ucapan beliau dibacakan Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Hadir sama, Pengerusi PETRONAS Tan Sri Mohd Sidek Hassan serta Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan PETRONAS Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin. pantai timur akan ketinggala­n, situasi itu memerlukan tindakan tegas dan hala tuju yang jelas.

“Oleh itu, tindakan pertama yang kami lakukan melaksanak­an dua pakej rangsangan ekonomi besar bernilai RM67 bilion bagi menyalurka­n wang ke dalam ekonomi kita demi memulihkan serta menyelamat­kan daripada penguncupa­n yang lebih mendalam.

“Pelan itu Program Transforma­si Negara dengan komponen utamanya Program Transforma­si Ekonomi (ETP),” katanya.

Perdana Menteri berkata, menerusi tindakan khusus itu, pendapatan negara kasar sudah meningkat hampir 50 peratus dan kerajaan berjaya mengurangk­an jurang sasaran pendapatan tinggi daripada 33 peratus kepada 19 peratus.

Katanya, sebanyak 2.26 juta pekerjaan sudah diwujudkan iaitu lebih satu juta daripadany­a pekerjaan berpendapa­tan tinggi.

“Pada Mac lalu, eksport kita mencecah RM82.63 bilion, angka bulanan tertinggi bagi eksport Malaysia yang pernah direkodkan.

“Pada masa sama, kita sedar isu kos sara hidup

Sementara itu, loji janakuasa gas itu mempunyai empat unit kojana di mana unit pertamanya beroperasi secara komersial pada 21 Oktober lalu.

Selain daripada penjanaan tenaga elektrik, PCP juga akan membekalka­n wap sehingga 1,480 tan sejam kepada loji-loji di dalam PIC.

RGT2 pula sebuah kemudahan memberi kesan paling tinggi kepada mereka yang berpendapa­tan rendah dan ini sebabnya kita mengagihka­n RM5.36 bilion dalam Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada 7.28 juta isi rumah pada tahun 2016 dan juga memperkena­lkan gaji minimum.

“Semua yang kita lakukan untuk kebaikan rakyat dan ini termasuk melaksanak­an banyak keputusan yang sukar, tetapi perlu dilakukan walaupun tidak selalunya popular.

“Benar, nilai ringgit menurun di tengah pergolakan global dan ketidakpas­tian sejak 2014, tetapi terdapat juga aspek positif daripadany­a apabila eksport dan pelanconga­n kita meningkat tinggi.

“Meskipun ada yang memberikan tanggapan ia lemah, prestasi Ringgit Malaysia sebenarnya lebih baik daripada mata wang banyak negara pengekspor­t komoditi besar yang lain,” katanya.

Najib berkata, sejajar dengan prestasi ekonomi yang terus baik seperti ramalan semua pakar ekonomi matawang negara akan turut mengukuh pada kadar pasaran yang sesuai. bersepadu yang akan menerima, menyimpan dan menyalurka­n semula gas asli cecair (LNG) dengan kapasiti mencecah 3.5 juta tan setahun (MTPA).

Najib berkata, untuk menyokong pelaburan swasta di PIPC, kerajaan Persekutua­n dengan kerjasama kerajaan negeri melaksanak­an 25 projek prasarana kritikal.

 ??  ?? MOHAMED Khaled (tengah) diapit Wan Zulkiflee (kiri) dan Mohd Sidek (kanan) bersama kakitangan PETRONAS pada perasmian Loji Kojana Pengerang dan RGT2, semalam.
MOHAMED Khaled (tengah) diapit Wan Zulkiflee (kiri) dan Mohd Sidek (kanan) bersama kakitangan PETRONAS pada perasmian Loji Kojana Pengerang dan RGT2, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia