Harian Metro

BAYANG TROFI Pandelela akur kehebatan penerjun remaja China berusia 13 tahun

- Farah Azharie farahazhar­ie@nst.com.my Devinder Singh devinder@nst.com.my Saiful Affendy Sapran, Khairil Iswan & Fadlhi Ishak sukanteam@nstp.com.my

 Shanshan hampiri gelaran juara,

catat enam di bawah 65

Keserasian bintang China, Shanshan Feng dengan lapangan TPC Kuala Lumpur makin terserlah selepas dia melakar enam di bawah 65, sekali gus mencerahka­n peluang untuk menjulang gelaran Sime Darby LPGA Malaysia buat kali ketiga.

Walaupun aksi semalam terpaksa ditangguh selama hampir empat jam akibat hujan, Shanshan menggunaka­n sepenuhnya kesempatan itu untuk mencongak kembali persembaha­nnya.

“Saya benar-benar tenang hari ini. Saya sempat melelapkan mata seketika ketika aksi ditangguhk­an. Ada beberapa kedi yang mengambil gambar saya ketika tertidur dan menunjukka­n kepada pemain lain sambil berkata ‘dia tidur lagi’.”

Shanshan yang juga juara Kejohanan Volvik 2017 dan Kuala Lumpur: Pandelela Rinong merasakan, China sudah memiliki bakal juara dunia dan keyakinan itu hadir selepas dia ditewaskan Zhang Jiaqi di Grand Prix Kuala Lumpur (GP KL) di Bukit Jalil, semalam.

Baru berusia 13 tahun, Jiaqi sudah muncul juara kebangsaan China apabila menewaskan pemenang pingat Olimpik tahun ini dan membuka mata banyak pihak menerusi terjunan menarik dalam acara 10m platform di Pusat Akuatik Nasional.

Keupayaan China dalam melahirkan penerjun hebat tidak mampu ditandingi mana-mana negara dan Pandelela, 24, tidak terkejut dengan prestasi yang dipamerkan menduduki tangga kelapan dunia, membenam enam birdie untuk mengumpul keseluruha­n 11 di bawah par 131, sekali gus memintas pendahulu semalaman dari Australia, Oh Su-Hyun.

“Saya rasa secara keseluruha­nnya, saya mengharung­i pusingan dengan baik. Saya tidak mempunyai banyak peluang untuk melakar birdie seperti semalam tetapi pukulan putt saya jauh lebih baik. Justeru, ia membuatkan saya gembira dan enam di bawah par adalah catatan yang baik di sini.

“Saya juga seronok dapat bermain bersama Suzann (Petersen) dan Madelene (Sagstrom). Saya yakin bahawa saya akan sekali lagi bermain di dalam kelompok sama dengan Madelene esok (hari ini).”

Madelene ketinggala­n satu pukulan di belakang Shanshan dan mengumpul 10 di bawah par 132 selepas mencatat tujuh birdie bagi menutup kesilapan dua bogey di lubang pertama dan kedua. Jiaqi.

“Saya gembira dapat memenangi pingat pada penyertaan Grand Prix pertama tahun ini tetapi kekalahan di tangan penerjun berusia 13 tahun itu tidak membuatkan saya merasa rendah diri kerana dia memang seorang yang berbakat dan bakal bintang masa depan,”

Madelene yang mengharung­i aksi Jelajah buat tahun pertamanya, mengetepik­an bintang Amerika

Syarikat,

Cristie Kerr dengan kelebihan satu pukulan.

“Saya rasa hebat. Saya bermain baik selepas hujan dan saya gembira dapat melakukan beberapa pukulan yang baik.

“Pukulan putt saya juga semakin menjadi. Saya tidak mahu terlalu memikirkan soal pendahulu sebaliknya hanya cuba melakukan yang terbaik.” kata Pandelela yang mencatat 332.40 mata berbanding 407.70 yang dikumpul Jiaqi.

“Banyak perkara yang boleh saya pelajari daripadany­a. Atlet Korea juga bakal memberi saingan kepada kita pada temasya Sukan Asia tahun depan.”

Dibelenggu masalah kecederaan, Pandelela tetap gembira dengan persembaha­nnya di final selepas sedikit bergelut di pusingan awal serta separuh akhir.

“Saya agak bergelut di pusingan awal dan saya lebih berpuas hati dengan terjunan kedua serta ketiga kerana ia lebih baik berbanding aksi pagi,” kata Pandelela yang turut bertanding dalam acara terjun seirama bersama Leong Mun Yee esok.

“Saya sudah lebih yakin sejak Sukan SEA dan saya sedang cuba memperbaik­i teknik terjunan. Kecederaan saya juga sudah bertambah baik dan yakin prestasi saya akan berada di puncaknya tahun depan.

“Terdapat banyak kejohanan penting tahun depan seperti Sukan Komanwel, dan Sukan Asia. Kedua-duanya sengit dan penting buat saya.” Sepang: Meskipun beraksi buat kali pertama di Kejuaraan Grand Prix Motosikal Malaysia menerusi tiket wildcard, pelumba Moto3 negara, Kasma Daniel Kasmayudin membuktika­n dia tetap mampu memberi saingan kompetitif.

Pada sesi latihan bebas hari ini, pelumba PETRONAS Sprinta Racing itu cukup konsisten ketika beraksi di litar basah pada sesi latihan bebas kedua apabila berjaya mencatat masa kesembilan terpantas dengan 2 minit 29.776 saat.

Meskipun terjatuh pada awal sesi hingga memaksanya hanya melakukan lapan pusingan, Kasma dilihat selesa untuk terus meraih catatan masa terbaik peribadi.

Terdahulu, pada sesi latihan bebas pertama yang berlangsun­g dalam keadaan litar kering, Kasma mencatat masa ke-29 terpantas (2:16.430s).

“Saya tak jangka akan terjatuh pada awal sesi. Apabila kembali semula ke litar, saya cuba untuk melakukan sebanyak mungkin pusingan dan tahap keyakinan saya semakin meningkat pada setiap pusingan.

“Saya kehilangan cengkaman tayar belakang ketika cuba untuk lebih pantas dan ia menyebabka­n saya terjatuh buat kali kedua.

“Jentera saya boleh dianggap bagus ketika litar basah,” katanya.

 ??  ?? PELUMBA Moto2 Petronas Raceline, Hafizh Syahrin pada sesi latihan bebas di Litar Antarabang­sa Sepang.
PELUMBA Moto2 Petronas Raceline, Hafizh Syahrin pada sesi latihan bebas di Litar Antarabang­sa Sepang.
 ?? FOTO: ?? PANDELELA (kiri) raih perak acara 10m platform wanita final pada GP KL.
FOTO: PANDELELA (kiri) raih perak acara 10m platform wanita final pada GP KL.
 ?? FOTO: OWEE AH CHUN ??
FOTO: OWEE AH CHUN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia