Harian Metro

Sabarlah Nur Aiman...

- Rizar Mohd Noor rizar@@mediaprima.com.my

 Kejayaan pelumba muda pecah rekod remaja Asia, kebangsaan tak diiktiraf

Nilai: Terengganu membuktika­n status sebagai ‘kilang’ atlet berbasikal negara apabila mendominas­i Kejohanan Trek Junior Cycling Malaysia (JCM) di Velodrom Nasional Malaysia selepas mengatasi 15 pasukan lain.

Kejohanan yang berlangsun­g sejak Jumaat dan berakhir semalam menyaksika­n anak buah Syed Mohd Hussaini Syed Mazlan mengumpul 13 emas, empat perak dan enam gangsa.

“Ini adalah pencapaian yang membanggak­an kerana kami mampu muncul pasukan yang meraih emas terbanyak. Ada pelumba yang pertama kali beraksi di velodrom bertaraf antarabang­sa ini, namun mencapai jangkaan yang diharapkan.

“Secara tidak langsung ia memberikan petanda yang positif menjelang Sukan Malaysia (SUKMA) di Perak, tahun depan,” jelasnya.

Muhammad Afiq Iskandar

“Saya akan cuba melakukan catatan yang lebih baik pada masa depan. Saya tidak kecewa kerana ini adalah kali Hasyim dan Alia Mansor tampil cemerlang apabila muncul penyumbang terbanyak Terengganu apabila masing-masing meraih lima emas.

Mereka turut muncul pemenang emas terbanyak kejohanan.

“Walaupun cemerlang, kita tidak boleh cepat berpuas hati, kami perlu mengenalpa­sti kelemahan yang ada,” tambahnya.

Pelapis kebangsaan muncul pasukan kedua terbaik apabila meraih tujuh emas, 12 perak dan lima gangsa.

Penganjura­n kali pertama acara trek kelolaan JCM membabitka­n tiga peringkat umur (15, 17 dan 23 tahun) menarik minat 213 pelumba mewakili 16 pasukan. pertama sertai acara ini,” jelas Nur Aiman.

Menjelaska­n lebih lanjut, Pengarah Teknikal bagi program MSN/JCM, Yunus Ibrahim, kejohanan trek itu kali pertama dianjurkan selepas lebih tertumpu kepada lebuh raya.

“Kita tidak dapat mengiktira­f rekod berkenaan kerana menggunaka­n catatan masa secara manual selain jadual yang padat susulan banyak kategori peringkat umur yang dipertandi­ngkan.

“Ia tidak menjadi isu kerana Johor Bahru: Prestasi hambar sekali lagi dipamerkan skuad remaja negara apabila sekadar menduduki tangga keempat selepas dibelasah India 4-0 pada aksi penentuan tempat ketiga-keempat pada kejohanan hoki B-21 Piala Sultan Johor di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru semalam.

Ketua jurulatih, Wallace Tan mengaku empat gol yang dijaringka­n India pada babak pertama terutama pada suku pertama dan kedua menyebabka­n pemainnya hilang tumpuan.

“Pemain cuba bangkit pada babak kedua tapi masalah penyudah dan gagal perkara ini sudah dimaklumka­n kepada semua pasukan bertanding sebelum kejohanan bermula. Bagaimanap­un, semua kekurangan dan kelemahan akan diperbaiki dari semasa ke semasa,” jelas Yunus yang juga Naib Presiden Persekutua­n Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM).

Terdahulu, Nur Aiman mempamer kayuhan bertenaga apabila melakarkan masa seminit 03.492s untuk menjuarai acara berkenaan.

Ia mengatasi rekod remaja Asia dan kebangsaan yang dipegang Mohd Firdaus Zonis 1.03:962s ketika Kejohanan Berbasikal Remaja Asia 2014.

 ?? HAIRUL ANUAR RAHIM
FOTO: SYARAFIQ ABD RAHMAN ?? AFIQ (kiri) dan Alia sumbang lima emas buat Terengganu. PELUMBA Terengganu,
Wan Abdul Rahman Hamdan (hadapan) meraikan kemenangan.
HAIRUL ANUAR RAHIM FOTO: SYARAFIQ ABD RAHMAN AFIQ (kiri) dan Alia sumbang lima emas buat Terengganu. PELUMBA Terengganu, Wan Abdul Rahman Hamdan (hadapan) meraikan kemenangan.
 ??  ?? PEMAIN negara, Muhammad Hassan (kanan) berebut bola dengan pemain India di Stadium Hoki Taman
Daya, semalam.
PEMAIN negara, Muhammad Hassan (kanan) berebut bola dengan pemain India di Stadium Hoki Taman Daya, semalam.
 ?? Muhammad Nur Aiman Rusli ?? Saya akan cuba melakukan catatan yang lebih baik pada masa depan. Saya tidak kecewa kerana ini adalah kali pertama sertai acara ini”
Muhammad Nur Aiman Rusli Saya akan cuba melakukan catatan yang lebih baik pada masa depan. Saya tidak kecewa kerana ini adalah kali pertama sertai acara ini”
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia