Harian Metro

Dua pesara cinta ilmu

-

Kuala Lumpur: Universiti Utara Malaysia (UUM) mengadakan lawatan ke Balai Berita, The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) di sini, semalam bagi menyuaraka­n pendapat dan cadangan mengenai prospek antara industri dan universiti.

Lawatan membabitka­n 28 delegasi UUM, disambut Editor Eksekutif Berita Harian (BH), Datuk Ahmad Zaini, Editor Pendidikan (BH), Fadzlena Jafar, Penolong Editor Pendidikan News Straits Times (NST), Rozana Sani, dan Pengarang Bersekutu (Rencana) Harian Metro, Hussain Jahit.

Menurut Penolong Naib Canselor UUM Kolej Sastera dan Sains (CAS), Prof Dr Huda Ibrahim, menerusi lawatan akademik yang diadakan ini secara tidak langsung dapat memberikan peluang jalinan kerjasama antara NSTP dan UUM.

“Lawatan yang buat julung kalinya diadakan disertai seluruh pasukan UUM, untuk melihat peluang jalinan kerjasama antara universiti dan NSTP.

“Kami sememangny­a memerlukan jalinan yang kukuh dengan pihak luar dan salah satunya pihak media,” katanya.

Kata Dr Huda lagi NSTP dilihat sebagai satu organisasi media yang sistematik dalam penghasila­n berita.

“Menerusi lawatan ke meja berita di NSTP, kami dapat melihat satu proses kerja yang sangat sistematik, dalam menghasilk­an berita, kami juga dapat memberikan cadangan mengenai bidang akademik dan juga industri yang dapat memberikan impak positif kepada

Georgetown: Alah bisa tegal biasa. Itulah ungkapan sesuai menggambar­kan semangat dua pesara apabila menerima Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarak­atan pada Upacara Konvokesye­n ke-55 Universiti Sains Malaysia (USM), semalam.

Kedua-duanya mempunyai matlamat sama iaitu mahu menuntut ilmu hingga ke peringkat tertinggi bagi kepuasan diri dan menambahka­n pengetahua­n.

Pesara polis berpangkat Deputi Superinten­dan yang pernah bertugas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak, Adnan Md Noor,

57, berkata dia mahu kedua-dua katanya.

“Pihak kami juga berharap agar, NSTP dapat menyediaka­n peluang-peluang bagi pelajar UUM,” katanya.

belah

pihak,” melanjutka­n pelajaran berikutan sudah banyak peluang disediakan terutama kepada warga emas di universiti tempatan.

Tambahan pula, katanya, latar belakang keluargany­a yang susah dan mempunyai adik-beradik ramai menyebabka­n dia tidak dapat melanjutka­n pelajaran di usia remajanya berikutan kekangan kewangan.

Sementara itu, pesara dari Kuala Lipis Pahang, M Krishnan, 73, berkata, dia memang tidak pernah ‘duduk diam’ dalam menimba ilmu selain aktif dengan pelbagai persatuan yang menjalanka­n aktiviti kemasyarak­atan. Kementeria­n Luar mengesahka­n tiada rakyat Malaysia yang terbabit dalam insiden sebuah lori merempuh ke arah laluan basikal di Lower Manhattan, New York, kelmarin.

Wisma Putra dalam satu kenyataan berkata, insiden itu kini disiasat pihak berkuasa tempatan.

“Sehingga kini tiada rakyat Malaysia dilaporkan terbabit dalam kejadian itu dan kami merakamkan ucapan takziah kepada seluruh anggota keluarga mangsa yang terkorban dalam insiden ini,” katanya.

Menurutnya, Konsulat Jeneral Malaysia di New York akan terus memantau situasi semasa dan akan memanjangk­an maklumat terkini kepada komuniti Malaysia di sekitar bandar raya New York.

 ??  ?? AHMAD Zaini (dua dari kiri) menerangka­n sesuatu kepada Delegasi UUM ketika lawatan UUM ke Balai Berita NSTP, Bangsar.
AHMAD Zaini (dua dari kiri) menerangka­n sesuatu kepada Delegasi UUM ketika lawatan UUM ke Balai Berita NSTP, Bangsar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia