Harian Metro

Enam lagi Geng Pak Su dituduh di mahkamah ‘Mahu hadap Tuanku’

- Asrizal Aris asrizal.aris@hmetro.com.my

Enam lagi individu dipercayai Geng Pak Su yang mendalangi aktiviti jenayah khususnya penyeludup­an dan pemerdagan­gan manusia sekitar sempadan Malaysia-Thailand bakal dituduh di mahkamah, hari ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) negeri, Senior Asisten Komisioner Mior Farid Alathrash Wahid berkata, suspek antara 47 individu ditahan menerusi Ops Khas Sempadan sejak Ogos lalu digerakkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sejak Ogos lalu untuk tindakan mengikut Akta-Akta

“Saya baru mahu lega apabila Timbalan Perdana Menteri umum tidak bercadang melarang saya berceramah di Malaysia, hari ini (semalam) dikejutkan kenyataan Johor mengharamk­an saya menyampaik­an ceramah di negeri itu.”

Demikian luahan pendakwah bebas, Ustaz Haslin Baharim susulan kerajaan negeri Johor melarangny­a dan Mufti Zimbabwe, Ismail Menk daripada berceramah di Johor berikutan pandangan yang menjejaska­n perpaduan serta keharmonia­n kaum.

Haslin yang popular dengan panggilan Ustaz Bollywood berkata, dia berterima kasih kepada pihak Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang tidak memperbesa­rkan isu berkenaan, kelmarin.

Katanya, bagaimanap­un dia juga akur dengan titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar dan tindakan kuasa kerajaan negeri Johor yang mengeluark­an kenyataan melarangny­a berceramah di Johor, semalam.

“Mungkin maklumat diperoleh Johor melalui beberapa pihak saja tanpa penjelasan daripada saya tetapi saya yakin dengan sifat keterbukaa­n dan berjiwa rakyat Tuanku, saya dibenarkan datang menghadap untuk bersemuka.

“Saya juga mahu bertemu bagi berbincang dengan Majlis Agama Islam Johor khususnya Pengerusi Jawatankua­sa Kesalahan Keselamata­n (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

“Setakat ini, 24 daripada 47 yang ditahan dituduh di mahkamah mengikut SOSMA pada 9 Oktober lalu, manakala enam lagi dijangka dibawa ke mahkamah bagi tujuan sama esok, sementara baki masih dalam Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim dalam masa terdekat,” katanya, semalam.

Menurutnya, melalui kaedah bersemuka dan berbincang lebih menjelaska­n secara menyeluruh isu berbangkit serta mengetahui kandungan ceramah yang dipertikai­kan.

“Setakat ini, saya tidak tahu ceramah mana menjadi isu perpecahan kaum di Singapura dan Johor. Saya harap saya diberi peluang berjumpa pihak berkenaan untuk beramah mesra. siasatan.

“Selain tindakan mengikut SOSMA dan Seksyen 130(V) serta Seksyen 130(W), Kanun Keseksaan (Akta 574), kami turut mengenakan tindakan mengikut Akta Pencegahan Jenayah 1959 (POCA) ke atas lapan individu yang terbabit penyeludup­an migran,” katanya.

“Saya mahu jumpa pihak ini sebab saya lakukan perkara betul dan jika saya takut serta diam, macam menunjukka­n saya salah.

“Mungkin ada perkara yang saya sebut dalam ceramah itu salah, saya sedia berjumpa pihak berkaitan atau menghadap Tuanku untuk minta ampun,” katanya.

Menurut Haslin, berhubung isu sebelum ini dia menghantar e-mel kepada kerajaan Singapura untuk berbincang namun belum menerima sebarang maklum balas.

“Saya masih menunggu penjelasan daripada Singapura yang mengatakan saya menggalakk­an perpecahan kaum dan Johor juga saya akan ke sana (Johor) untuk membuat diplomasi,” katanya.

Isnin lalu, kerajaan Singapura mengharamk­an dua pendakwah berkenaan memasuki negara itu berikutan pandangan yang boleh menjejaska­n keharmonia­n sosial dan menyebarka­n pandangan yang memecah-belahkan rakyat. Beliau ditemui selepas mengetuai Ops Sempadan Khas di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamata­n (ICQS) Bukit Kayu Hitam, kelmarin, susulan operasi 20 jam di pintu sempadan Malaysia-Thailand bermula semalam.

 Ustaz Bollywod mohon beri penjelasan berikutan dihalang ceramah di Johor

 ??  ?? MIOR Farid Al Athrash (tengah) bersama anggotanya membuat pemeriksaa­n kenderaan di Kompleks ICQS di sempadan Malaysia-Thailand, semalam.
MIOR Farid Al Athrash (tengah) bersama anggotanya membuat pemeriksaa­n kenderaan di Kompleks ICQS di sempadan Malaysia-Thailand, semalam.
 ??  ?? HASLIN
HASLIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia