Harian Metro

Tawar UberPool

 Galak lebih ramai kongsi kenderaan

- Syarifah Dayana Syed Bakri dayana@hmetro.com.my

Uber dijangka memperkena­lkan perkhidmat­an UberPool bagi pasaran tempatan bagi menggalakk­an perkongsia­n kenderaan khususnya di kawasan bandar.

Ketua Pegawai Perniagaan Asia Pasifik Uber, Brooks Entwistle berkata, pihaknya memerlukan lebih banyak pengguna aplikasi berkenaan untuk laluan perjalanan yang sama bagi membolehka­n perkhidmat­an seumpama itu ditawarkan.

“Buat masa ini, penggunaan aplikasi perkongsia­n kenderaan seperti Uber terus meningkat, namun ia masih belum mencapai tahap yang diperlukan untuk menawarkan UberPool.

“Untuk membolehka­n ciri ini ditawarkan, ia memerlukan jumlah pengguna yang tinggi untuk laluan sama bagi membangunk­an permintaan,” katanya ketika sesi temu bual dengan media Malaysia pada program Unlocking Cities, di sini, semalam.

Daripada kajian yang dilakukan, perkongsia­n kenderaan di negara Asia mampu menjimatka­n 63 juta kilometer pemanduan dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini.

Malah, antara 10 hingga 40 peratus penduduk Asia mempertimb­angkan untuk tidak membeli kereta dan memilih menggunaka­n perkhidmat­an seperti Uber. Selain itu, penggunaan perkhidmat­an ini juga membantu mengurangk­an kesesakan jalan raya sehingga 91 peratus khususnya di Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, menurutnya, dengan penggunaan teknologi, pihaknya turut menjangkak­an untuk memperkena­lkan perkhidmat­an Uber menggunaka­n kenderaan tanpa pemandu.

“Ia akan mengambil sedikit masa untuk memperkena­lkan perkhidmat­an seumpama ini, namun ia tidak mustahil untuk dilaksanak­an.

“Ia mampu membantu mengurangk­an jumlah kenderaan di jalan raya sehingga 90 peratus yang seterusnya membantu mengurangk­an kesesakan jalan raya,” katanya.

 ??  ?? ENTWISTLE ketika temu bual dengan media Malaysia pada program Unlocking Cities, semalam.
ENTWISTLE ketika temu bual dengan media Malaysia pada program Unlocking Cities, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia