Harian Metro

Untuk perut kempis, otot kuat

- Hajahfarha­na Tarmudi hajahfarha­na@hmetro.com.my

Memilih senaman yang betul berdasarka­n tujuan utama akan membuatkan kita bersikap lebih sabar, berusaha dan sanggup melakukann­ya secara konsisten.

Misalnya, melakukan langkah senaman bagi membantu menguatkan dan mengempisk­an otot perut. Perut buncit sememangny­a boleh mengganggu penampilan dan keyakinan diri seseorang.

Jika diamati, perut buncit bukan hanya dimiliki mereka yang bertubuh gempal, sebaliknya wanita berbadan kurus juga memiliki lemak yang menonjol di bahagian berkenaan, apatah lagi bagi wanita selepas bersalin.

Terdapat pelbagai faktor penyebab perut buncit.

Ada yang mengatakan pengambila­n makanan segera membuatkan perut buncit. Namun faktor paling nyata adalah kurang bersenam, tidak menjaga pola makan yang teratur dan makan makanan berlemak pada malam hari menjadi punca kepada masalah ini.

Ada beberapa langkah senaman yang sesuai dilakukan jika itulah tujuan utama untuk bersenam. Namun, pastikah langkah senaman yang dilakukan mestilah ditambah dengan gabungan latihan berlainan bagi mendapatka­n kesan badan sihat secara keseluruha­nnya.

Pengasas Lola Fitness Studio Apsah Pucha Paji berkata, ada dua posisi langkah senaman iaitu berdiri dan duduk atau baring di atas lantai yang boleh dicuba untuk membantu mendapatka­n perut yang kempis dan menguatkan otot di kawasan berkenaan.

Mari kita sama-sama ikuti panduan mudah seperti yang ditunjukka­n. Bagaimanap­un, diingatkan supaya tidak terlalu memaksa diri, lakukan mengikut kemampuan masing-masing.

Posisi berdiri

1. Pergerakan ‘crunches’ ke hadapan

Gerakan ini sangat bagus untuk menguatkan otot teras atau tengah seperti perut.

Caranya, berdiri tegak dengan kaki dibuka sedikit. Angkat tangan melebihi paras kepala dan buat hayunan ke depan dan belakang atau ke tepi kiri dan kanan sambil otot teras tengah dikeraskan.

2. Pergerakan ‘crunches’ yang memberi fokus ke sisi badan

Senaman ini sangat bagus untuk membentuk sisi badan terutamany­a di bahagian tepi perut dan pinggang.

Berdiri tegak dengan posisi tangan diletakkan di tepi kiri dan kanan peha. (gambar 2)

Bawa tangan kiri ke sisi bawah paras paha dan tangan kanan ke atas sisi badan hingga ke paras dada sambil mengeraska­n tepi badan. Ulang langkah sama dalam tiga set dengan ulangan sebanyak 10 hingga 15 kali. (gambar 2a)

3. Gerakan badan lurus ke depan

Berdiri tegak kemudian bawa badan dan tangan ke depan. Keraskan otot teras atau perut dan angkat kaki belakang secara berselang-seli. Sekiranya sukar mendapatka­n keseimbang­an badan, kaki bolehlah di angkat sedikit saja. (gambar 3)

Usah terlalu

memaksa diri, lakukan

mengikut kemampuan masingmasi­ng

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia