Harian Metro

8 MATI DIREMPUH LORI NEW YORK

- Reuters

 8 maut, lelaki Uzbekistan rempuh laluan basikal guna trak sewa beberapa jam sebelum perarakan tahunan New York City

Lapan orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 13 cedera selepas seorang lelaki Uzbekistan merempuh mereka menggunaka­n sebuah trak sewa yang menceroboh laluan berbasikal dalam serangan hari Halloween diakui dilakukan atas nama kumpulan militan Daish.

Suspek yang ditembak polis dan ditangkap sejurus selepas serangan di Lower West Side, Manhattan itu, meninggalk­an nota mengatakan serangan dilakukan atas nama Daish, lapor New York Times dan CNN.

Jumlah kematian dalam serangan itu rendah berbanding puluhan yang maut dalam kejadian serupa tahun lalu di Perancis serta Jerman.

Bagaimanap­un, ia masih antara serangan paling dahsyat di New York sejak 11 September 2001, apabila penyerang berani mati merempuh Pusat Dagangan Dunia sehingga menyebabka­n 2,600 orang terbunuh.

Mereka yang maut termasuk lima rakyat Argentina yang menyambut namun mereka mempunyai bukti mencukupi untuk mendakwa Peck.

Sementara itu, rekod turut menunjukka­n Gail pernah memfailkan arahan perlindung­an daripada anaknya itu pada Mac tahun lalu selepas ulang tahun majlis graduasi sekolah tinggi ke-30 serta seorang rakyat Belgium.

Kejadian semalam berlaku hanya selang beberapa blok dari lokasi Pusat Dagangan Dunia dengan suspek melencongk­an trak yang dipandu ke laluan dipenuhi pejalan kaki dan penunggang basikal.

Suspek dipercayai memandu pada kelajuan lebih 100 kilometer sejam apabila merempuh ke arah orang ramai di laluan berkenaan sebelum melanggar bas sekolah.

Dia kemudian keluar dari kenderaan itu dan mengacukan pistol sebelum dihalang polis yang menembakny­a di perut.

Polis menemui senapang paintball dan pistol angin di tempat kejadian.

Rakaman video diambil saksi yang tersebar dalam talian pertengkar­an disebabkan Peck memainkan muzik terlalu kuat sehingga lelaki itu mencekik serta mengancam membunuhny­a.

Rekod mahkamah menunjukka­n Peck mengaku bersalah pada Jun tahun lalu atas kesalahan melakukan serangan domestik hingga menyebabka­n kecederaan dan dipenjara 100 hari.

Jiran mereka memberitah­u, dua beranak itu baru berpindah ke kawasan itu beberapa bulan lalu.

“Saya pernah melihat dia melalui sekitar kawasan ini beberapa kali. Saya tidak tahu kenapa, cuma dia menyebabka­n saya berasa kurang selesa,” kata jiran terbabit, Jessica Williams kepada WLS. - Daily Mail menunjukka­n keadaan selepas rempuhan dengan basikal bertaburan di sepanjang laluan dan sekurang-kurangnya dua orang terbaring di atas jalan.

Sekurang-kurangnya 11 orang dirawat di hospital akibat kecederaan yang disifatkan bomba sebagai serius tetapi tidak mengancam nyawa. Suspek juga masih dirawat kerana kecederaan tembakan di perutnya.

Sumber berkata, suspek warga Uzbekistan Sayfullo Saipov, 29, yang datang ke Amerika Syarikat pada 2010.

Dia dilaporkan menetap di Paterson, New Jersey dan menyewa trak berkenaan dari sebuah kedai perkakas, Home Depot yang terletak di Passaic, tidak jauh dari tempat suspek tinggal.

Serangan itu juga tidak menghalang perarakan tahunan Halloween New York City pada malam itu dengan kawalan ketat polis.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? KEADAAN trak berkenaan dan bas sekolah yang dirempuh. - Daily Mail
daripada GAMBAR diambil
sosial video di media
suspek cuba menunjukka­n
- Reuters melarikan diri.
KEADAAN trak berkenaan dan bas sekolah yang dirempuh. - Daily Mail daripada GAMBAR diambil sosial video di media suspek cuba menunjukka­n - Reuters melarikan diri.
 ??  ??
 ??  ?? BASIKAL yang remuk. - Daily Mail
BASIKAL yang remuk. - Daily Mail
 ??  ?? PECK
PECK

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia