Harian Metro

Isteri tenang cam mayat Ramli

-

Kuala Lumpur: Sarung tangan, topi salji dan telefon bimbit yang dibeli dan disediakan sebelum berlepas ke Iran antara barangan yang disahkan oleh isteri pendaki negara arwah Ramli Abd Majid ketika membuat pengecaman di rumah mayat di Kahrizak, Tehran, Iran, semalam.

Roslida Ablah, 42, membuat pengecaman itu kira-kira jam 12 tengah hari (waktu tempatan) sebelum jenazah dimandi dan dikafankan oleh pengurusan Pusat Pengebumia­n Behesht Zahra Khafiz chok, Rakan di Tehran. Ba- 39, arberkata, lida tenang kelihatan Ros- ketika membuat caman itu penge- dan mengesahka­n semua barangan yang ditemui adalah milik arwah suaminya.

“Roslida memaklumka­n dia kenal semua barang milik suaminya berikutan kebanyakan­nya seperti sarung tangan dan snow cap dibeli bersama-sama sebelum suaminya berlepas ke Iran, tahun lalu.

“Alhamdulil­lah, isteri arwah sangat tenang dan sudah reda dengan kehilangan ini, sebaik pengecaman dibuat jenazah terus dimandi dan dikafan oleh pengurusan Pusat Pengebumia­n Behesht-e Zahra sebelum disembahya­ngkan oleh 10 rakan dan kakitangan Kedutaan Malaysia di Iran,” katanya kepada Harian Metro.

Mohd Khafiz berkata, pihak keluarga dan rakan dibenarkan untuk sekali lagi membuat pengecaman dan memberikan penghormat­an terakhir sebelum jenazah dimandi dan dikafankan. “Semalam (kelmarin) kami mendapat makluman dokumen perjalanan untuk membawa jenazah pulang ke tanah air belum selesai memandangk­an bitkan (semalam) “Memandangk­an banyak dan agensi. esok memba- hari (hari ini ini) minggu adalah di Tehran cuti kemung- hujung kinan berlaku kelewatan, malah kami dimaklumka­n kemungkina­n jenazah akan diterbangk­an pada Ahad ini dan tiba di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) jam 10.20 pagi Isnin,” kataMayat Ramli ditemui sekumpulan pendaki Iran ketika menuruni gunung itu pada ketinggian 4,300 meter, Jumaat lalu, sebelum Palang Merah Iran menghantar pasukan mencari dan menyelamat (SAR). Pada 20 November tahun lalu, Ramli dan rakan, Syed Ridzuan Syed Salim Shatri dilaporkan hilang selepas terpisah daripada kumpulan yang memulakan pendakian ke puncak Gunung Damavand di Iran. Mayat Syed Redzuan ditemui di yakhar glacier pada jam 12.45 tengah hari waktu tempatan (jam 5.45 petang waktu Malaysia) enam hari kemudian, dipercayai terjatuh dari ketinggian 4,100 meter.

 ??  ?? JENAZAH Ramli diusung untuk disolatkan.
JENAZAH Ramli diusung untuk disolatkan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia