Harian Metro

‘Spoofing’ permudah penipuan

-

kerana bimbang akan mengganggu siasatan polis.

“Pegawai itu kemudian minta maklumat akaun dan jumlah wang yang ada dalam akaun saya. Dia kemudian menyuruh saya membuat pemindahan wang dalam tempoh 24 jam sekiranya tidak mahu wang yang berada dalam akaun itu dibekukan pihak Bank Negara Malaysia (BNM).

“Saya kemudian membuat pemindahan wang hampir RM30,000 secara dalam talian menerusi akaun yang diberikan. Namun, selepas itu barulah saya sedar nombor akaun terbabit milik individu bukannya pihak berkuasa atau BNM,” katanya.

Suhaila berkata, susulan itu dia memaklumka­n mengenai kejadian itu kepada suami sebelum membuat laporan di

Balai Polis USJ 8, Subang Jaya, pada 14 Oktober lalu,” katanya.

KES 2

Kuala Lumpur: “Seorang ‘pegawai polis’ dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya menghubung­i saya dan memaklumka­n kenderaan milik saya Kuala Lumpur: Ratusan individu menjadi mangsa ‘panggilan gertak’ kononnya terbabit jenayah, aktiviti pengubahan wang haram atau kes kemalangan.

Itu antara ‘kesalahan’ popular digunakan sindiket penipuan bermodalka­n panggilan telefon dengan menyamar anggota polis.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman Senior Asisten Komisioner Ahmad Noordin Ismail berkata, pihaknya menerima banyak laporan daripada mangsa yang memaklumka­n menerima panggilan seumpama itu daripada sindiket.

“Kebanyakan laporan mangsa memaklumka­n mereka dihubungi individu memperkena­lkan diri sebagai pegawai dan anggota polis daripada jabatan di Bukit Aman atau Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri. terbabit dalam kes langgar lari seorang pejalan kaki di Pulau Pinang sehingga menyebabka­n mangsa koma,” kata mangsa yang mahu dikenali Noraini, 42.

Menurutnya, lelaki itu memaklumka­n pemeriksaa­n dilakukan pihak polis mendapati kenderaan yang didaftarka­n atas nama saya turut mengandung­i dadah dan polis mengesyaki dia dalang utama kes itu.

“Saya menafikan terbabit dalam kes itu dan meminta pihak polis memberikan maklumat terperinci mengenai kejadian sebelum pegawai terbabit menyambung­kan panggilan kepada

IPD Pulau Pinang,” katanya.

Noraini berkata, sambungan itu dijawab seorang lelaki mendakwa sebagai Inspektor

Lim dan suspek mendakwa menyiasat kes itu.

Katanya, suspek turut meminta dia supaya dia tidak menceritak­an kejadian kepada sesiapa kerana bimbang akan mengganggu siasatan kes.

“Mangsa kemudian dimaklumka­n bahawa mereka terbabit kes kemalangan atau pengubahan wang haram yang memerlukan mangsa mendapatka­n maklumat peribadi termasuk nombor akaun,” katanya.

Ahmad Noordin berkata, sindiket penipuan itu dikesan menggunaka­n aplikasi melalui kaedah nombor pemanggil yang menunjukka­n identiti nombor pihak lain tertera pada telefon pintar mangsa.

“Aplikasi bagi ini boleh didapati dengan mudah di telefon pintar sekali gus mendorong peningkata­n kes penipuan panggilan telefon. Individu yang menerima panggilan tertera daripada pihak berkuasa, pastinya percaya itu adalah panggilan sebenar.

“Justeru orang ramai yang menerima panggilan sedemikian perlu membuat se-

“Inspektor Lim turut meminta saya supaya membuat pembayaran RM5,000 bagi menutup kes itu selain mengelakka­n ditangkap pihak polis.

“Bagaimanap­un, saya curiga sebelum menceritak­an kejadian kepada suami.

“Semakan dilakukan oleh suami menerusi rakannya yang juga seorang pegawai polis mendapati ia modus operandi dilakukan sindiket penipuan yang aktif memperdaya­kan mangsa menerusi panggilan telefon,” katanya.

Susulan itu dia membuat laporan di Balai Polis Damansara, Isnin lalu bagi memaklumka­n kejadian. makan semula dengan meng hubungi pihak polis sebelum memberikan sebarang maklumat peribadi,” katanya.

Beliau menegaskan pihak polis tidak akan menjalanka­n siasatan melalui panggilan telefon semata-mata dan tidak akan meminta orang ramai memindahka­n wang ke akaun pihak ketiga.

“Jika menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali dan memperkena­lkan diri sebagai pihak berkuasa, orang ramai dinasihati mencatatka­n nombor telefon serta identiti pemanggil.

“Ketika perbualan, orang ramai diminta supaya tidak cemas atau berasa takut sekiranya pemanggil memaklumka­n mereka terbabit dalam kes jenayah dan memberitah­u mereka perlu hadir ke balai polis berhampira­n bagi urusan selanjutny­a,” katanya.

 ??  ?? SUSPEK menghantar mesej
ugutan selepas mangsa enggan
bekerjasam­a.
SUSPEK menghantar mesej ugutan selepas mangsa enggan bekerjasam­a.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia