Harian Metro

Cerita khayalan buaya di Sungai Semenyih

-

ANGGOTA Kajang: “Sengaja mahu media sosial berhubung ketimbulka­n panik! Cerita tumunculan buaya tembaga di lar buaya besar muncul di Sungai Semenyih sejak dua Sungai Semenyih adalah tihari lalu. pu,” jelas Pengarah Jabatan Menurutnya, pihak PerPerlind­ungan Hidupan Liar hilitan dan anggota Balai dan Taman Negara (PerhiBomba dan Penyelamat litan) Selangor (BBP) Semenyih beberapa Abd Rahim kali menyelusur­i Sungai SeOthmenyi­h termasuk lokasi diman. dakwa terdapat buaya.

BeBagaiman­apun, katanya, liau mereka tidak menemui semebarang tanda kehadiran ngubuaya di sungai itu. las “Malah apabila kami cuba makmenghub­ungi semula indiluvidu yang membuat lapomat ran, tiada sesiapa mahu betular di kerjasama.

“Besar kemungkina­n berita tular itu cerita tipu dan gambar buaya yang dimuat naik diragui kesahihann­ya. Ia berkemungk­inan gambar diambil luar di Selangor atau mungkin di luar negara.

“Individu yang mempunyai maklumat tepat mengenai kehadiran buaya boleh menghubung­i kami dan bukannya membuat dakwaan sehingga menimbulka­n panik,” katanya.

Abd Rahim berkata, Perhilitan menangkap seekor buaya tembaga berukuran 1.2 meter di kawasan lombong pasir terbiar berhampira­n Semenyih Februari lalu.

Katanya, laporan tular itu berasas namun maklumat yang tular baru-baru ini tidak benar.

“Namun kami memantau beberapa lokasi di Sungai Semenyih sebagai langkah berjaga-jaga,” katanya.

Sementara itu, tinjauan Harian Metro ke beberapa lokasi di sepanjang Sungai Semenyih mendapati kebanyakan penduduk tinggal berhampira­n memaklumka­n tidak pernah melihat kelibat buaya di kawasan sungai itu, tetapi ada mendengar khabar angin tersebar.

 ??  ??
 ??  ?? bomba dan PERHILITAN membuat pemantauan di lokasi didakwa ada buaya (gambar bulat).
bomba dan PERHILITAN membuat pemantauan di lokasi didakwa ada buaya (gambar bulat).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia