Harian Metro

Pula terkait Skandal makin meruncing

- Reuters

Menteri Pertahanan Britain Michael Fallon meletak jawatan semalam - tindakan pertama seumpamany­a dalam skandal gangguan seks semakin meruncing di Westminste­r yang mencetuska­n gesaan untuk perubahan menyeluruh terhadap budaya pergaulan di Parlimen.

Anggota Parti Konservati­f Perdana Menteri Theresa May berkata, peletakan jawatan berprofil tinggi pertama dalam skandal itu membuktika­n sudah tiba masa untuk pembaharua­n dalam budaya Parlimen berusia 800 tahun itu, di mana kuasa terletak sepenuhnya di tangan ahli Parlimen serta sering digunakan untuk menguasai pembantu Colorado (Amerika Syarikat): Polis di sini semalam memburu seorang lelaki bersenjata yang masuk ke sebuah pasar raya di pinggir bandar Denver dan melepaskan tembakan secara rawak menyebabka­n tiga orang terbunuh sebelum dia melarikan diri.

Menurut jurucakap Jabatan Polis Thornton, Victor Aliva yang memetik kenyataan saksi, suspek dikenal pasti sebagai Scott Ostrem, 47, selamba memasuki pasar raya Walmart di Thornton, Colorado dan melepaskan tembakan pada jam 6 petang Rabu lalu (waktu tempatan) sebelum melarikan diri menaiki kenderaan merah.

“Setakat ini, kami menganggap kejadian itu sesuatu yang rambang dan bukan berkaitan pengganas, berdasarka­n kenyataan saksi yang mengatakan suspek masuk ke pasar raya itu dan terus melepaskan tembakan,” kata Aliva.

Menurutnya juga, tiada pihak yang mengaku bertanggun­gjawab atas kejadian berkenaan.

Dua lelaki terbunuh di tempat kejadian, sementara berpangkat rendah.

Kehilangan Fallon yang digambarka­n oleh sumber Konservati­f sebagai ahli politik ‘garang’ dibimbangi menggoncan­g Kabinet Theresa yang diselubung­i pelbagai kesukaran termasuk berhubung proses pengeluara­n Britain dari Kesatuan Eropah (EU) dan dasar penjimatan kerajaan.

Dalam surat peletakkan jawatannya kepada Theresa, Fallon yang membuat permohonan maaf awal minggu ini kerana berulang kali menyentuh lutut seorang penyiar radio pada 2002 berkata, banyak dakwaan dilemparka­n mengenai ahli Parlimen termasuk beberapa kelakuanny­a sebelum ini.

“Rata-rata, tuduhan itu palsu, tetapi saya menerima perbuatan saya pada masa itu tidak menepati standard tinggi diperlukan dalam pasukan keselamata­n yang saya wakili,” katanya.

Theresa menjawab dalam surat berkenaan mengatakan dia menghargai tindakan Fallon itu.

Susulan itu, Theresa mengumumka­n pelantikan Gavin Williamson sebagai menteri pertahanan baru tetapi menegaskan tiada rombakan besar-besaran Kabinet.

Theresa juga mengarahka­n siasatan terhadap laporan bahawa seorang menterinya meminta setiausaha wanitanya membeli alat mainan seks dan dakwaan bahawa timbalanny­a Damian Green membuat gangguan seksual terhadap seorang wanita.

 Menteri Pertahanan Britain letak jawatan selepas terkait skandal gangguan seksual

 ??  ?? RAKAMAN video
n menunjukka keselamata­n
masuk saat Ostrem
sebelum ke Walmart
tembakan. melepaskan
- Daily Mail
POLIS mengawal keselamata­n. - Daily Mail
RAKAMAN video n menunjukka keselamata­n masuk saat Ostrem sebelum ke Walmart tembakan. melepaskan - Daily Mail POLIS mengawal keselamata­n. - Daily Mail
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia