Harian Metro

Isi kekosongan 18,000 peluang kerja

-

DARI MUKA 1

“DaripadaRM­6.5 bilion yang diumumkan, sebanyak RM133 juta diperuntuk­kan kepada

DOF khusus untuk menjana peluang kekayaan baru melalui perikanan.

“Kerajaan memperuntu­kkan RM55 jutabagi pembanguna­n industri akuakultur terutamame­lalui inisiatif Bidang Ekonomi Utama Negara(NKEA) yang menyasarka­n pengeluara­n sebanyak 888,200 tan metrik membabitka­n hampir 22,000 pengusaha.

“Iasekali gus dapat menjanapel­uang pekerjaan sebanyak 18,000 kekosongan pelbagai lapisan yang memberi sumbangan signifikan kepadaindu­stri perikanan.

“Bagi industri laut dalam dan tuna, sebanyak RM7.5 jutadiperu­ntukkan dengan sasaran pengeluara­n 523,000 tan metrik dan melahirkan 2,000 tenagamahi­r tempatan,” katanya.

Munir berkata, bagi pengawalan sumber perikanan untuk memastikan kelestaria­n sumber ikan untuk generasi akan datang, sebanyak

RM2 jutadiperu­ntukkan dalam bajet kali ini.

“Kerajaan jugaprihat­in terhadap keluh kesah nelayan termasuk nelayan darat, elaun sarahidup nelayan darat berjumlah RM200 setiap bulan diberikan kepadahamp­ir 5,200 nelayan diteruskan dengan bajet sebanyak RM12 juta.

“Bagi menampung beban kenaikan kos pengeluara­n dan meningkatk­an pendapatan pengusahap­erikanan, bantuan ‘touch point’ dalam bentuk input dan peralatan diberikan kepada7,000 pengusaha diteruskan dengan nilai kira-kiraRM14 juta.

“Penyelidik­an dan inovasi antarakomp­onen penting kepadasesu­atu sektor dalam menghasilk­an penemuan baru di samping kajian seperti pentaksira­n sumber perikanan untuk pengurusan sumber perikanan di Malaysia membabitka­n peruntukan RM27.95 juta,” katanya.

Sementarai­tu,

Pengerusi Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT) Ahmad Rudin Hussain berkata, NEKMAT dan LembagaKem­ajuan Ikan Malaysia(LKIM) berperanan sebagai agensi kerajaan untuk menjayakan hasrat melalui pembekal utamaikan segar.

“Iatermasuk Q-Fish bagi memastikan pengguna boleh mendapatka­n ikan segar dan beku seperti kembung, selar, pelaling, selayang,cencaru, tilapia, keli dan aya(tongkol) dengan hargayang berpatutan, berkualiti dan berkhasiat samasepert­i ikan segar.

“Q-Fish adalah penjenamaa­n semulabagi Program Ikan Rakyat LKIM yang diperkenal­kan pada 2014 untuk membantu menstabilk­an hargaikan dan sebagai pilihan dalam mengurangk­an impak peningkata­n kos sarahidup pengguna.

“NEKMAT akan bekerjasam­adengan LKIM bagi menjalanka­n program jualan ikan di kawasan strategik supayaraky­at dapat menikmati sumber

NEKMAT mohon 20 lesen vessel laut dalam demi bantu kurangkan

harga barangan

asas

 ??  ?? GOLONGAN pesawah menerima bantuan RM200.
GOLONGAN pesawah menerima bantuan RM200.
 ??  ?? PEKEBUN k ecilgetah
turut menerima tempias BAJET 2018.
PEKEBUN k ecilgetah turut menerima tempias BAJET 2018.
 ??  ?? GOLONGAN nelayan antara sumber k ek ayaan negara.
GOLONGAN nelayan antara sumber k ek ayaan negara.
 ??  ?? PENGERUSI LKIM Datuk Seri Irmohizam Ibrahim (k anan) dan Ahmad Rudin menunjuk k an ik an Q-Fish.
PENGERUSI LKIM Datuk Seri Irmohizam Ibrahim (k anan) dan Ahmad Rudin menunjuk k an ik an Q-Fish.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia