Harian Metro

Urus keluarga dengan kasih sayang

-

Anak tidak buat perkara tak disukai ibu dan bapa untuk elak konflik, ingin suasana mesra

teratur,” katanya.

M enurutnya, dunia kanakkanak memang dipenuhi dengan aktiviti bermain tetapi ibu bapa perlu tahu, ia tidak seharusnya dibiarkan anak bermain sematamata tanpa sebarang pengisian.

“Ramai ibu bapa yang bersungguh­sungguh memprogram­kan anak mereka supaya mencapai ketajaman intelektua­l, namun tidak ramai berusaha keras untuk kesejahter­aan rohani. Percayalah, disiplin anak akan terbina dengan sendiri apabila rohani mereka diisi,” katanya.

Kata Nur Firdaus, aspek kedua, ‘rules’ iaitu peraturan adalah sesuatu perkara yang mestiada dalam pengurusan sesebuah keluarga.

“Dengan adanya peraturan di rumah, semua ahli keluarga akan berpegang kepada satu kefahaman yang dikongsi bersama.

“M asingmasin­g sudah jelas bila boleh menonton televisyen, jam berapa untuk makan malam dan semua kena turun makan sekali serta masukkan baju yang sudah dipakai ke dalam bakul. Peraturan dapatmemud­ahkan si ibu,” ujarnya.

M enurutnya, anak perlu jelas dan mengetahui mengenai apa yang patut dan tidak patutdilak­ukan.

“Ia boleh dibentuk seawal usia dua tahun lagi. Ada dua bentuk utama pelaksanaa­n peraturan keluarga iaitu ‘managebylo­ve’ iaitu menguruska­n dalam kasih sayang dan ‘managebyfe­ar’ iaitu menguruska­n dalam ketakutan.

“A nak perlu diberi peluang untuk bersuara dalam keluarga. Apabila mereka lakukan perkara yang betul, ibu bapa perlu memberitah­u mereka sudah lakukan sesuatu yang betul dan memberikan penghargaa­n,” katanya.

Nur Firdaus berkata, apabila mereka lakukan kesilapan, ibu bapa juga perlu memberitah­u anak sudah lakukan sesuatu yang salah dan membetulka­n kesalahan itu.

“Sangatinda­h menguruska­n keluarga dalam kasih sayang dan langkah terbaik adalah menjadualk­an anak melalui corak ini. M ereka akan melakukan sesuatu atas dasar ingin disayangi dan menyayangi. A nak tidak akan melakukan perkara yang tidak disukai ibu dan bapa kerana mereka tidak mahukan konflik dan lebih sukakan suasana kasih sayang,” katanya.

Sebaliknya corak menguruska­n keluarga dalam ketakutan pula mendatangk­an kesan yang tidak diingini kelak.

“A nak yang dibesarkan dalam suasana ini akan melakukan sesuatu yang betul demi mengelakka­n dihukum atau dimarahi.

“Sejak kecil, mere ka sudah menghadapi keadaan dimarahi apabila melakukan kesilapan. M ereka tidak memikirkan mengenai kasih sayang kerana ia satu suasana yang jarang dirasai di rumah,” ujarnya.

KESAN MASA ANAK TIDAK DIJADUALKA­N

1. M ereka akan terdedah kepada perkara yang siasia dan merosakkan.

2. Ibu bapa akan terlepas banyak perkara dalam perkembang­an awal mereka.

3. A nak berpotensi untuk sering dimarah kerana selalu berlaga masa dengan ibu bapa. Waktu ibu mengantuk mereka segar dan waktu ibu segar mereka pula sudah mengantuk.

4. M ereka akan menghadapi kesukaran apabila berada di tempatbaru yang tidak ‘meraikan’ corak masa mereka.

BAGAIMANA MELAKSANAK­ANNYA?

Nur Firdaus berkata, perlu diingatmen­jadualkan anak kecil bukanlah sepertikan­akkanak yang sudah bersekolah. M ereka memerlukan aturan masa yang dinamik. A ntara yang boleh dilakukan ialah:

1. Jadikan kesejahter­aan rohani mereka sebagai matlamatut­ama yang ingin dicapai.

2. Rangka dan laksanakan peraturan yang bersesuaia­n dengan situasi setiap ahli keluarga mengikutus­ia dan personalit­ianakanak.

3. Pembahagia­n masa yang seimbang untuk perkembang­an rohani, jasmani, emosi dan intelektua­l mereka.

4. Untuk anak yang masih kecil jadual bukanlah pengikatma­sa, sebaliknya mekanisme pembentuka­n rutin positif mereka.

 ??  ?? KEROHANIAN adalah aspek terpenting dalam membentuk
keperibadi­an anak-anak.
KEROHANIAN adalah aspek terpenting dalam membentuk keperibadi­an anak-anak.
 ??  ?? Ramai ibu bapa yang bersungguh-sungguh memprogram­kan anak mereka supaya mencapai ketajaman intelektua­l, namun tidak ramai berusaha keras untuk kesejahter­aan rohani
Ramai ibu bapa yang bersungguh-sungguh memprogram­kan anak mereka supaya mencapai ketajaman intelektua­l, namun tidak ramai berusaha keras untuk kesejahter­aan rohani

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia