Harian Metro

PELUANG MERASA MAKANAN CINA KLASIK

- Yusliza Yakimir Abd Talib yusliza@hmetro.com.my

Negara ini cukup bertuah dengan pelbagai tradisi dan kebudayaan berbilang bangsa dapat diamalkan bersama termasuk menikmati sajian enak yang menjadi hidangan wajib setiap kaum.

Makanan yang sinonim dengan masyarakat Cina seperti dim sum, bukan saja menjadi sajian wajib kaum itu, malah turut disukai rata-rata masyarakat di negara ini.

A ntara dim sum yang biasa kita dengar seperti siew mai atau har gao namun di China sendiri, terdapat lebih 2,000 jenis dim sum.

Menurut kepercayaa­n masyarakat Cina, dim sum dimakan hanya pada waktu pagi dan tengahari malah cukup jarang didengar ia dinikmati sebagai hidangan minum petang mahupun disebabkan pelbagai sayuran antaranya cili merah dan hijau, brokoli, bunga kubis, lobak serta daging dalam makanan Mexico.

Sekali sekala mengubah selera dengan masakan dari negara itu pasti menarik, malah di ibu kota, Fresca Mexican Kitchen antara restoran menghidang­kan masakan klasik Mexico selama lebih lima tahun di pusat membeli belah The Gardens dan Avenue K.

Fresca menawarkan pelbagai makanan jalanan makan malam.

Tradisi kian berubah, dim sum kini dimakan tanpa mengikut waktu tertentu malah terdapat semakin banyak pengusaha yang menawarkan dim sum sejuk beku yang boleh dinikmati bila-bila masa dikehendak­i.

Restoran Dolly Dim Sum antara yang menyediaka­n hidangan dim sum dapat dinikmati oleh semua lapisan masyarakat dalam suasana moden dan ceria Mexico dalam bentuk ‘Botanas’ atau pinggan kecil, mudah untuk dikongsi dengan rakan dan keluarga.

Terdapat hidangan popular Mexico seperti fajitas, quesadilla­s dan burritos serta hidangan Mexico yang lebih tradisiona­l termasuk pelbagai jenis taco asli (taco ikan gaya Ensenada dengan kubis), enchilada, ceviche (ikan mentah ditabur perahan limau segar), molote (empanada Mexico seperti karipap) dan carne asada (stik). tanpa perlu lagi ke restoran cina untuk mendapatka­n hidangan terbaik di restoran itu.

Baru-baru ini, restoran itu membuka cawanganny­a yang keempat di Sunway Putra Mall Kuala Lumpur dengan berkonsepk­an kehijauan taman khusus untuk pelanggan menikmati masa bersama rakan dan keluarga di luar kesibukan kota.

Sempena pembukaan

Fresca dilahirkan ketika dua beradik yang gemarkan cabaran, Meng Lim dan

Jan Lim jatuh cinta dengan makanan Mexico dan keghairaha­n negara itu untuk Viva La Vida (bermaksud kehidupan yang hidup).

Menurut Meng, terdapat penekanan kepada kualiti makanan dan hanya bahan segar digunakan. Salsa Fresca dibuat segar setiap hari (pico de gallo, guacamole, chile con queso, chile con carne) dan tortilla jagung dibuat dari awal dan buatan restoran terbaru itu, pengunjung berpeluang menikmati potongan harga 30 peratus daripada jumlah bil pada 3 hingga 5 November.

Terdapat pelbagai hidangan kegemaran klasik yang ditawarkan seperti har gao, roti panggang BBQ, tart telur bakar, kek lobak, kastard telur dan nasi gulung kukus.

Selain dim sum, pelanggan boleh memilih pelbagai hidangan lain seperti mi dan nasi goreng termasuk hidangan terkenal restoran itu seperti nasi goreng Royal Golden, mi telur rangup dan kuetiau daging.

Untuk menikmati dim sum, tidak lengkap jika tidak dihidang bersama teh cina, yang bukan hanya enak dengan rasa dan aromanya cukup menenangka­n malah dipercayai mempunyai pelbagai khasiat untuk kesihatan.

Pelbagai jenis dim sum, mi, nasi dengan potongan

hingga 30 peratus

tangan cara tradisiona­l dengan menggunaka­n tekanan seterika besi.

“Kami berpegang kepada perisa asli dengan menggunaka­n cili Mexico yang diimport seperti habanero, ancho, pasilla, poblano, guajillo, chipotle dan jalapeÒo.

“Restoran ini adalah tempat yang mana pelanggan boleh duduk, menikmati makanan dan minuman yang lazat berlatar belakangka­n rentak dan irama Latin,” katanya.

 ??  ?? SUASANA santai berkonsep taman untuk keselesaan pelanggan.
SUASANA santai berkonsep taman untuk keselesaan pelanggan.
 ??  ?? SIEW mai antara dim sum yang menjadi kegemaran ramai.
SIEW mai antara dim sum yang menjadi kegemaran ramai.
 ??  ?? TORTILA dengan rasa asli Mexico.
TORTILA dengan rasa asli Mexico.
 ??  ?? PENCUCI mulut asli dari Mexico, churros menjadi kegemaran pelanggan.
PENCUCI mulut asli dari Mexico, churros menjadi kegemaran pelanggan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia