Harian Metro

PENYAMUNHU­TAN

- Ekhwan Haque Fazlul Haque ekhwan@hmetro.com.my

Menjadi pembalak haram dan kerja tanpa permit. Itu dua kesalahan yang dilakukan lapan lelaki warga Indonesia yang ditahan di sebuah kem balak di Kampung Bekakong, di sini, pagi kelmarin.

Lelaki lingkungan 20an hingga 30-an ditahan Iswara seorang lelaki yang dipercayai berusia 30-an tidak mengalami sebarang kecederaan dan dapat keluar dari keretanya.

“Namun pemandu Isuzu D-Max terperangk­ap di dalam kenderaan dan sepasukan anggota dari Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Lima Sarawak yang berpangkal­an di Sarikei dalam satu serbuan kira-kira jam 11.30 pagi.

Dalam serbuan itu, PPM merampas pelbagai jenis balak yang dianggarka­n bernilai RM81,000 yang sudah ditebang dan dipercayai bersedia untuk diangkut ke kilang pemprosesa­n.

Komander PPM Wilayah Lima Sarawak Asisten Komisioner Salehuddin diselamatk­an oleh sepasukan anggota bomba,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata, sebaik diselamatk­an wanita itu dihantar ke Hospital Tawau untuk rawatan lanjut. Mat Zaman berkata, serbuan itu dijalankan selepas pihaknya mendapat maklumat awam dan risikan sejak beberapa hari lalu.

Menurutnya, ketika serbuan, semua pekerja sedang giat menyusun balak yang dibawa keluar dari hutan berdekatan untuk dikumpulka­n di kawasan lapang sebelum diangkut ke kilang.

“Kem ini dipercayai sudah beroperasi sejak beberapa bulan lalu

Dalam pada itu,

Fadil berkata, kejadian dipercayai akibat usia pokok terbabit yang sudah tua sehingga menyebabka­n ia tumbang ketika angin kencang.

Ia menyebabka­n laluan di kedua-dua arah ditutup sementara waktu berdasarka­n jumlah balak yang ditemui selain persekitar­an hutan yang sudah ditebang untuk dijadikan laluan mengeluark­an hasil hutan itu.

“Hasil pemeriksaa­n lanjut juga mendapati semua pekerja kem balak berkenaan tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan yang sah dan bekerja tanpa permit,“katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Salehuddin berkata, pemeriksaa­n juga mendapati, semua balak yang dikumpulka­n di kem berkenaan tidak mempunyai tanda rasmi dari Jabatan Hutan Sarawak (JHS) yang bermakna syarikat yang menjalanka­n aktiviti itu tidak membayar royalti kepada kerajaan negeri.

Katanya, polis juga merampas pelbagai peralatan membalak seperti mesin pemotong selain basikal yang digunakan pekerja untuk ke tapak kem dari tempat mereka menginap.

“Semua balak yang dirampas diserahkan kepada JHS di Sibu untuk siasatan lanjut, manakala lelaki Indonesia yang ditahan diserahkan kepada Balai Polis Bintangor untuk siasatan lanjut,” katanya. bagi membolehka­n bomba dan Jabatan

Kerja Raya (JKR) Tawau menjalanka­n kerja memotong batang dan sisa pokok.

“Kerja itu selesai jam 7 malam sebelum lalulintas kembali seperti biasa,” katanya.

 ?? FOTO ?? ANGGOTA PPM menyita longgokan kayu balak yang dipercayai baru sahaja ditebang dalam serbuan di sebuah kem pembalakan berhampira­n Kampung Berkakong, Tanjung Manis, Mukah. LAPAN pendatang asing tanpa izin (PATI) Indonesia ditahan di sebuah kem pembalakan...
FOTO ANGGOTA PPM menyita longgokan kayu balak yang dipercayai baru sahaja ditebang dalam serbuan di sebuah kem pembalakan berhampira­n Kampung Berkakong, Tanjung Manis, Mukah. LAPAN pendatang asing tanpa izin (PATI) Indonesia ditahan di sebuah kem pembalakan...
 ?? FOTO ?? POKOK tumbang dan menghempap dua kenderaan di Jalan Air Panas, Tawau, petang kelmarin.
FOTO POKOK tumbang dan menghempap dua kenderaan di Jalan Air Panas, Tawau, petang kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia