Harian Metro

BAKTI DI INDONESIA

- Fatin FarhanaJap­re g en.y@ hm etro.com .m y

Sem angat sukarelawa­n yang tinggi m enyatukan 83 penuntut Universiti M alaya (UM ) dalam m isi m enabur bakti kepada kom uniti setem pat di Tam bak Asri dan Surabaya, Indonesia.

Program ‘See Beyond Borders’ selam a em pat hari anjuran Kolej

Kediam an Ibnu Sina

UM itu m enyaksikan penuntut daripada pelbagai bidang pengajian seperti Kejurutera­an, Perubatan, Farm asi, Kejururawa­tan,

Bio Kesihatan, Pergigian dan Perancanga­n Bandar m em bantu pelajar Sekolah Dasar Bina Karya (SDBK) dan Sekolah M enengah Pertam a Bina Karya

(SM PBK) m enerusi khidm at kom uniti yang dijalankan.

Pengarah program ,

Ahm ed Hazm an berkata projek itu dijalankan dengan kerjasam a pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO), Hum an Assitance Network for Developm ent (HAND) Internatio­nal yang sering m enjalankan aktiviti kem asyarakata­n di sekitar Surabaya.

“Ketibaan kam i disam but baik oleh pihak HAND Internatio­nal dan dibawa ke tem pat penginapan di Hotel Rukotel.

“Kam i dijam u nasi kuning sebagai juadah m akan tengah hari yang m enjadi upacara tradisi m asyarakat Jawa, Indonesia m enyam but kunjungan tetam u.

“Pada sebelah petang pula, perasm ian program

See Beyond Borders dim ulakan dan turut dihadiri Pengarah Strategik HAND Internatio­nal Inban Abrahan Caldwell,” katanya.

Katanya, aktiviti berm ula pada keesokan harinya di

Tam bak Asri.

“Seawaljam 7pagi, kam i bertolak ke

Kam pung Tam bak Asri bagi m enjalankan aktiviti teknik m em basuh tangan dengan betul, pendidikan kesihatan penjagaan gigi dan pendidikan Bahasa Inggeris dan M atem atik.

“Kam i berkunjung ke Sekolah Dasar Bina Karya untuk m eningkatka­n kesedaran penjagaan kesihatan gigi dan kebersihan diri kanakkanak di sekolah ini.

“Ternyata kanakkanak di sini sangat teruja ketika m elakukan aktiviti m em basuh tangan dan m enggosok gigi dengan betul.

“Bagi m em eriahkan suasana, kam i turut m enyediakan soalan kuiz dan hadiah kepada pem enang.

“M anakala m urid tahun 4,5 dan 6 diajar m engenai kepentinga­n m enguasai Bahasa Inggeris.

“Kegem biraan terpancar di wajah m ereka sewaktu m em pelajari suku kata dan perkataan Bahasa Inggeris m alah m ereka m ahu kam i datang lagi ke sini untuk m engajar,” katanya.

Sebelum pulang ke tem pat penginapan, sukarelawa­n UM bekerjasam a m enanam pokok, m em bersihkan longkang, m enyapu sam pah dan m engutip sam pah sarap di sekitar pekarangan sekolah.

Kata Ahm ed lagi, hari berikutnya m ereka berpeluang bertem u dan beram ah m esra dengan penduduk kam pung bagi sesi pem eriksaan kesihatan.

“Kam i dibahagika­n kepada dua kum pulan untuk ditem patkan di SDBK dan SM PBK.

“Lebih 150 penduduk kam pung hadir di SDBK m anakala di SM PBK pula 100 pelajar dan 150 penduduk kam pung hadir bagi m enjalani pem eriksaan kesihatan secara percum a.

“M eskipun kam i terpaksa m eredah banjir untuk tiba di lokasi, itu bukan halangan supaya kam i boleh berbakti kepada m asyarakat di sana.

“M enerusi pem eriksaan kesihatan itu, kam i dapati penduduk m engalam i m asalah penyakit seperti hydrocepha­ly, acrom egaly, tekanan darah tinggi dan gout.

“Selain itu, kam i lebih rasa bersyukur dan sayu apabila m elihat sendiri kedaifan sebahagian penduduk di sana yang terpaksa tinggal di bawah jam batan dan sepanjang sungai.

“Kehidupan kita ternyata lebih selesa berbanding penduduk di sana yang terpaksa berteduh di bawah jam batan dem i m eneruskan hidup,” katanya.

Sebaik saja tam at pem eriksaan kesihatan, sukarelawa­n UM m enghadiahk­an sijil penghargaa­n kepada Guru Besar SDBK dan Pengetua SM PBK sebagai tanda terim a kasih di atas kerjasam a yang diberikan.

“Penduduk di Tam bak Asri yang sentiasa ceria m em buktikan hidup serba kekurangan bukan alasan untuk berputus asa.

“Kam i rasa terharu dengan layanan baik m ereka dan HAND Internatio­nal m em beri inspirasi terbaik kepada kam i untuk terus m enabur bakti kepada golongan kurang bernasib baik.

“Di Tam bak Asri,

HAND Internatio­nal juga m enubuhkan prasekolah untuk m endidik kanakkanak dan kebanyakan m ereka sudah berjaya m elanjutkan pengajian ke peringkat m enara gading.

“Diharap pada m asa akan datang kam i berpeluang berkunjung lagi ke sana untuk m enabur bakti kepada penduduk setem pat,” katanya.

 ??  ?? PEN UN TUT Kolej Kediam an Ibnu Sina, Universiti M alaya bergam bar kenangan.
PEN UN TUT Kolej Kediam an Ibnu Sina, Universiti M alaya bergam bar kenangan.
 ??  ?? PEN UN TUT bergotongr­oyong m em bersihkan
kawasan setem pat.
PEN UN TUT bergotongr­oyong m em bersihkan kawasan setem pat.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia